16/04/2024

40 βιβλία ελληνικής και ξένης λογοτεχνίας για το καλοκαίρι

0

Το καλοκαίρι είναι μια όμορφη ξένοιαστη περίοδος που έχουμε λίγο περισσότερη διάθεση ίσως και περισσότερο χρόνο να κάνουμε κάτι που θέλουμε. Είναι λοιπόν μια θαυμάσια ευκαιρία να ζήσουμε νέες ζωές και πρωτόγνωρες εμπειρίες μέσα από τα βιβλία. Πάρτε κάποιοες ιδέες παρακάτω, εμπνευστείτε και επιλέξτε τι θα διαβάσετε και πως θα ταξιδέψετε μέσα από ιστορίες και εικόνες που αξίζει να ανακαλύψετε…

Emily Henry, Άνθρωποι που συναντάμε στις διακοπές,
εκδόσεις Διόπτρα
Δύο αχώριστοι φίλοι, η Πόπι και ο Άλεξ. Εκείνη, ταξιδιωτική συντάκτρια, αγαπάει την περιπέτεια. Eκείνος, καθηγητής στο λύκειο της μικρής πόλης όπου μεγάλωσαν, προτιμάει να κάθεται σπίτι με συντροφιά ένα καλό βιβλίο. Aυτοί οι δύο εντελώς διαφορετικοί άνθρωποι, την πρώτη τους χρονιά στο πανεπιστήμιο, τυχαία έκαναν μαζί το ταξίδι της επιστροφής στο σπίτι για τις καλοκαιρινές διακοπές. Έκτοτε και για μια δεκαετία, έχουν την παράδοση να περνούν μαζί μια περιπετειώδη εβδομάδα διακοπών. Μέχρι που πριν από δύο χρόνια καταστράφηκαν τα πάντα… Από τότε δεν έχουν ξαναμιλήσει. Η Πόπι έχει όλα όσα είχε ποτέ θελήσει, αλλά παρ’ όλα αυτά νιώθει ένα κενό. Η τελευταία φορά που ένιωσε αληθινά ευτυχισμένη ήταν δύο καλοκαίρια πριν, σε εκείνο το μοιραίο ταξίδι με τον Άλεξ. Και ας πήγαν στο τέλος όλα στραβά. Με αυτή την αφορμή αποφασίζει να παρακινήσει τον κολλητό της να κάνουν ένα ακόμα ταξίδι μαζί. Ως εκ θαύματος, εκείνος συμφωνεί. Τι θα μπορούσε να πάει στραβά;

Camille Aubray, Οι Νονές,
εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα
Τέσσερις ξεχωριστές γυναίκες. Η Φιλομένα, χαρισματική και πολυμήχανη, κουβαλά στις αποσκευές της από την πατρίδα της την Ιταλία ένα βαρύ μυστικό. Η Αμί, όμορφη και ρομαντική Γαλλίδα, δραπετεύει βίαια από έναν κακοποιητικό σύζυγο διεκδικώντας μια νέα αρχή. Η Λούσι, πειθαρχημένη και ευαίσθητη Ιρλανδή νοσοκόμα, παλεύει μόνη να χτίσει μια ζωή στην αφιλόξενη Νέα Υόρκη. Η Πέτρινα, γοητευτική και καλλιεργημένη, με ζωή που πολλές θα ζήλευαν, αλλά με ένα μυστικό που της καίει την καρδιά. Οι ζωές τους ενώνονται στους κόλπους μιας από τις ισχυρότερες ιταλικές οικογένειες της Νέας Υόρκης της δεκαετίας του ’30 και του ’40. Καθώς οι σύζυγοί τους φεύγουν κατά τη διάρκεια του Β;  Παγκοσμίου Πολέμου, αναλαμβάνουν την οικογενειακή επιχείρηση. Όταν διαβόητοι γκάγκστερ όπως ο Λάκι Λουτσιάνο και ο Φρανκ Κοστέλο μπαίνουν στη ζωή τους, οι τέσσερις Νονές, δεμένες άρρηκτα με έναν όρκο σιωπής, αφήνουν στην άκρη έριδες και ενώνονται για να προστατεύσουν τους αγαπημένους τους και να ανοίξουν το δικό τους μονοπάτι προς το μέλλον που πάντα ονειρεύονταν.

Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, Ο έφηβος,
εκδόσεις Άγρα
Το προτελευταίο μυθιστόρημα του Ντοστογιέφσκι, άδικα παραγνωρισμένο, είναι η φωτισμένη εξομολόγηση ενός μοναχικού εφήβου. Ο αφηγητής και πρωταγωνιστής Αρκάντι Ντολγκορούκι είναι ένας αφελής νεαρός, φιλόδοξος και πείσμων. Νόθος γιος ενός ξεπεσμένου γαιοκτήμονα και μιας δουλοπάροικης, που τον κακομεταχειρίστηκαν στο σχολείο ο δάσκαλος και οι συμμαθητές του, κλείνεται σε μια μεγαλομανή απομόνωση και βυθίζεται σε χαώδεις στοχασμούς, όπου ανακατεύονται το φάντασμα του πλουτισμού, η εμμονή με την αριστοκρατία και το μυστικιστικό ντελίριο. Καίγεται από τον πόθο να αποκαλύψει τα σφάλματα του πατέρα του, που ελάχιστα τον γνωρίζει, αλλά και να κερδίσει την αγάπη του. Ταξιδεύει στην Αγία Πετρούπολη για να συναντήσει τη «συμπτωματική οικογένειά» του, που έχει κατακλύσει τα όνειρά του. Με μια αόριστη επιθυμία για επικοινωνία και επαφή, οπλισμένος με ένα μυστηριώδες γράμμα που πιστεύει ότι του δίνει δύναμη πάνω στους άλλους, έρχεται σε αντιπαράθεση με όλους και με όλα, χωρίς όμως τα αποτελέσματα που ονειρευόταν. Και όλα αυτά με φόντο τις ερωτικές ίντριγκες της πετρουπολίτικης κοινωνίας.

Fredrik Backman, Όσα θα ήθελα να ξέρει ο γιος μου για τον κόσμο,
εκδόσεις Κέρδος
«Αγόρι μου, σου ζητώ συγγνώμη εκ των προτέρων. Για όσα θα κάνω λάθος. Για όσα δεν θα καταφέρω. Γιατί θα καθυστερήσουμε την πρώτη φορά που θα είσαι καλεσμένος σε πάρτι γενεθλίων. Γιατί θα αποκαλέσω ξεροκέφαλο τον δάσκαλό σου των μαθηματικών. Για την μπλούζα μου που θα γράφει “Οι πραγματικοί άντρες έχουν βάρος πάνω από 90 κιλά”. Το βιβλίο αυτό είναι για σένα. Για όσα χρειάζεται να ξέρεις για τον κόσμο: το ποδόσφαιρο, το ΙΚΕΑ, τι σημαίνει να είσαι άντρας, τον Θεό, το τηγανητό παγωτό. Πάνω απ’ όλα όμως είναι ένα βιβλίο για το πόσο πρέπει να προσπαθεί κάποιος για να είναι καλός γονιός. Όταν πια ενηλικιωθείς, θα συνειδητοποιήσεις ότι έκανα πολλά λάθη κατά τη διάρκεια της ανατροφής σου. Όμως θέλω να ξέρεις πως έκανα ό,τι καλύτερο μπορούσα. Γκούγκλαρα τα πάντα μέχρι τελικής πτώσεως». Με αμεσότητα, άφθονο χιούμορ και ακομπλεξάριστη διάθεση, ο Μπάκμαν περιγράφει τι σημαίνει να είσαι πατέρας και σύντροφος στον 21ο αιώνα. Βαθιά συναισθηματικά και ανάλαφρα ταυτόχρονα, μοιράζεται με τον γιο του μικρά και μεγάλα μαθήματα ζωής.

György Dragomán, Η πυρά,
εκδόσεις Κλειδάριθμος
Ένα βαθιά πολιτικό μυθιστόρημα με την απειλητική και συ-νάμα ελπιδοφόρα ατμόσφαιρα ενός παραμυθιού. Η δεκατριάχρονη Έμα μεγαλώνει σε μια χώρα της Ανατολικής Ευρώπης, όπου η καταπίεση δεν έχει τέλος. Όταν οι γονείς της σκοτώνονται, μετά από ένα πέρασμα από το ορφανοτροφείο, βρίσκεται κοντά στη γιαγιά της, μια ηλικιωμένη γυναίκα την οποία η Έμα γνωρίζει για πρώτη φορά. Και ενώ η πατρίδα της συγκλονίζεται από μια βίαιη επανάσταση, η Έμα αρχίζει να μαθαίνει τους τρόπους της Γιαγιάς, που ξέρει να λέει το φλιτζάνι, μπορεί να πληγώνει ή να γιατρεύει ανθρώπους κατά βούληση και μοιράζεται το σπίτι της με το φάντασμα του νεκρού άντρα της. Επιπλέον, οι περισσότεροι κάτοικοι της μικρής πόλης αντιμετωπίζουν τη Γιαγιά με καχυποψία και περιφρόνηση, θεωρώντας ότι αυτή και ο μακαρίτης σύζυγός της είχαν κάποια ανάμιξη στην εξαφάνιση επίσημων εγγράφων της μυστικής αστυνομίας του καθεστώτος. Καθώς η Έμα μαθαίνει την ιστορία της οικογένειάς της, συνειδητοποιεί ότι πασπαλίζοντας την καθημερινότητα με λίγη μαγεία οι παππούδες της έβρισκαν μια διαφυγή από την ωμή πραγματικότητα.

Bonnie Garmus, Μαθήματα χημείας,
εκδόσεις Μεταίχμιο
Η χηµικός Ελίζαµπεθ Ζοτ απέχει πολύ από τη µέση γυναίκα. Μάλιστα, θα γίνει η πρώτη που θα επισημάνει πως δεν υπάρχει µέση γυναίκα. Βρισκόµαστε στις αρχές της δεκαετίας του ’60, και η ανδροκρατούµενη οµάδα στο Ινστιτούτο Ερευνών Χέιστινγκς στο οποίο εργάζεται έχει µια εντελώς αντιεπιστηµονική άποψη για την ισότητα. Με εξαίρεση το µεγάλο αστέρι της επιστηµονικής κοινότητας, τον Κάλβιν Έβανς, υποψήφιο για το Βραβείο Νόµπελ. Ο Έβανς είναι µοναχικός, ιδιοφυής, συµπονετικός και άγαρµπος. Την ερωτεύεται, µα για τι άλλο, για το µυαλό της. Πραγµατική χηµεία! Όπως όµως η επιστήµη, έτσι και η ζωή είναι απρόβλεπτη. Μερικά χρόνια αργότερα η Ελίζαµπεθ Ζοτ θα βρεθεί ανύπαντρη, µε ένα παιδί κι έναν σκύλο, να παρουσιάζει –όλως παραδόξως– την πιο επιτυχηµένη και επαναστατική εκποµπή µαγειρικής της τηλεόρασης. Γιατί απ’ ό,τι φαίνεται η Ελίζαµπεθ Ζοτ δεν µαθαίνει στις γυναίκες µόνο τα µυστικά της κουζίνας, αλλά κυρίως τους µαθαίνει ότι η θέση µιας γυναίκας είναι έξω από αυτήν. Και τις προκαλεί να αλλάξουν τρόπο ζωής.

Ντόλι Άλντερτον, Φαντάσματα,
εκδόσεις Ψυχογιός
Η Νίνα Ντιν, ετών τριάντα δύο, επιτυχημένη συγγραφέας βιβλίων μαγειρικής, έχει φίλους και οικογένεια που την αγαπούν, ένα νέο σπίτι και μια νέα γειτονιά. Όταν γνωρίζει τον Μαξ, έναν γοητευτικό ρομαντικό τύπο που της λέει στο πρώτο κιόλας ραντεβού πως πρόκειται να την παντρευτεί, όλα δείχνουν να πηγαίνουν κατ’ ευχήν. Αυτή η καινούργια ερωτική σχέση έρχεται την κατάλληλη στιγμή: η εμπειρία της ως τριαντάρας δεν ήταν τόσο απελευθερωτική όσο έλπιζε. Όλα γύρω της της θυμίζουν πως ο χρόνος περνά, οι φιλίες ατονούν, οι πρώην εραστές προχωρούν στη ζωή τους και, το χειρότερο, όλοι μετακομίζουν στα προάστια. Μια γλυκόπικρη, ρομαντική ιστορία για τα φαντάσματα του παρελθόντος και για τους ανθρώπους της ζωής μας που έγιναν φαντάσματα! Μια αληθινή όσο και ανάλαφρη αποτύπωση του τι σημαίνει να είσαι σινγκλ γυναίκα σήμερα, την εποχή των σόσιαλ μίντια και των εφαρμογών γνωριμιών· να ψάχνεις να βρεις τον εαυτό σου βγαίνοντας από μια μακροχρόνια σχέση και να δέχεσαι γκόστινγκ…

Damon Galgut, Η υπόσχεση,
εκδόσεις Διόπτρα
Σε μια φάρμα έξω από την Πρετόρια οι Σουάρτ συγκεντρώνονται για την κηδεία της μητέρας της οικογένειας, αλλά κάτω από το πένθος βράζουν οι διαφορές τους. Από τη νεότερη γενιά, ο Άντον και η Άμορ καταλήγουν να απεχθάνονται όσα αντιπροσωπεύει η οικογένειά τους, όπως η αθετημένη υπόσχεση στη μαύρη υπηρέτρια, τη Σαλομέ, που έχει περάσει όλη της τη ζωή δουλεύοντας γι’ αυτούς. Η αφήγηση κυλάει από τον έναν χαρακτήρα στον άλλο. Και, καθώς η χώρα περνάει από το σκοτεινό παρελθόν των φυλετικών διακρίσεων σε ένα –υποτίθεται– πιο δίκαιο παρόν, μια πολύ μεγαλύτερη υπόσχεση, προς έναν ολόκληρο λαό, μοιάζει να διαψεύδεται… Μια πανανθρώπινη ιστορία για τις κληρονομιές που μας βαραίνουν, τις οικογένειες που μισιούνται και αγαπιούνται με το ίδιο πάθος· τις υποσχέσεις πάνω στις οποίες χτίζονται οι ζωές, οι οικογένειες και τα έθνη, και τη γη, που γίνεται μήλον της έριδος και θέατρο των βασάνων μας, μέχρι να μας δεχτεί όλους, δίκαιους και άδικους, στην αγκαλιά της…

Alice Quinn, Το μικρό εργοστάσιο της ευτυχίας,
εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα
Η Μέριλ είναι μια νεαρή χορεύτρια που έχει υποστεί έναν σοβαρό τραυματισμό έπειτα από ατύχημα. Αποφασίζει να εργαστεί ως σερβιτόρα στο «Μικρό Εργοστάσιο», ένα καφέ στο οποίο συχνάζουν άνθρωποι πληγωμένοι και ταλαιπωρημένοι από τη ζωή. Εκεί συναντά τον Ρομπέν, έναν αθλητή που κρύβει το προσωπικό του τραύμα πίσω από την αντικοινωνική συμπεριφορά του. Μέσα από τις σελίδες αυτού του feelgood μυθιστορήματος αναπτύσσεται μια τρυφερή ιστορία αγάπης, υπό το καλοσυνάτο βλέμμα ανθρώπων που προσπαθούν να ξαναβρούν τον εαυτό τους. Πρόκειται για μια ιστορία γεμάτη συναισθήματα, μια ιστορία αλληλένδετων πεπρωμένων που διαδραματίζεται στην εποχή του κορονοϊού, ενός απρόσκλητου επισκέπτη που εισβάλλει χωρίς προειδοποίηση στο μυθιστόρημα αλλά και στην καθημερινότητά μας. Η Αμάντα, η ιδιοκτήτρια του «Μικρού Εργοστασίου», αποφασίζει να μοιράσει απλόχερα την ελπίδα στους θαμώνες του καφέ, με γενναίες δόσεις από ακαταμάχητες λογοτεχνικές, πεντανόστιμες λιχουδιές, ενώ η Μέριλ ανακαλύπτει την ευτυχία τού να βοηθάς τους άλλους και αντλεί τη δύναμη να αντικρίσει ξανά τον ήλιο που ανατέλλει. Η μετάφραση είναι της Χαριτωμένης Βόντα.

Gabaldon Diana, Φωνές του Πεπρωμένου,
εκδόσεις Anubis
Tο 1777, στην καρδιά της Αμερικανικής Επανάστασης, η Κλαιρ και ο Τζέιμι πολεμούν, γνωρίζοντας ότι αυτή τη φορά βρίσκονται στην πλευρά των νικητών. Όμως, τα πράγματα δεν είναι ποτέ τόσο απλά, όπως γνωρίζουν πια πολύ καλά οι Φρέιζερ. Μέσα στη δίνη της Ιστορίας τίποτα δεν είναι βέβαιο… Η μοίρα φέρνει αντιμέτωπους πατέρα και γιο στο πεδίο της μάχης, ενώ ένας ακόμη αποχωρισμός απειλεί να κρατήσει για πάντα. Παράλληλα, στον εικοστό αιώνα, η Μπριάννα και ο Ρότζερ βρίσκουν μπροστά τους έναν αναπάντεχο εχθρό. Αντιμέτωποι με τη νέα απειλή, συνειδητοποιούν ότι το μέλλον της οικογένειάς τους είναι αμετάκλητα συνυφασμένο με τη ζωή και τον θάνατο στην εμπόλεμη αποικιακή Αμερική. Η συνέχεια μιας πολυδιάστατης σειράς, που απέσπασε διθυραμβικές κριτικές και ενθουσίασε εκατομμύρια αναγνώστες παγκοσμίως.

Joseph Roth, Ο θρίαμβος της ομορφιάς. Η προτομή του αυτοκράτορα,
εκδόσεις  Άγρα
Μια κυνική ιστορία-νουβέλα για τον έρωτα και την απιστία, γραμμένη με αδιάλειπτη πικρή ειρωνεία, και μια εξίσου σπουδαία ελεγειακή ιστορία-νουβέλα για τη μεταπολεμική απώλεια της πατρίδας και του κόσμου της. Μαζί με τον Σταθμάρχη Φαλλμεράυερ, τα δυο βιβλία γράφτηκαν στην παραγωγικότατη περίοδο του Ροτ του 1934-1935, ενώ μαζί, οι τρεις αυτές νουβέλες αποτελούν την περιίφημη «χρυσή» τριάδα του Ροτ. Η προσωπική ζωή του Ροτ ήταν τόσο εφήμερη όσο και τα ανατολικοευρωπαϊκά σύνορα. Ο Ροτ δεν είχε λεφτά, σταθερή δουλειά, τραπεζικό λογαριασμό, σχεδόν δεν είχε ούτε καν ρούχα. Δεν είχε βιβλία, δικά του τουλάχιστον, με τον χρόνο έχασε τα δόντια του. Και από τότε που το Μπρόντι, μαζί με την υπόλοιπη Ανατολική Γαλικία, αφομοιώθηκε στην Πρώτη Πολωνική Δημοκρατία μετά την αποσύνθεση της Αυστρο-ουγγρικής Αυτοκρατορίας, ο Ροτ δεν είχε ούτε πατρίδα. «Δεν θέλω να ζήσω οπουδήποτε αλλού… Θα ζήσω με το πάνω μέρος του κορμού μου και θα τον φαντάζομαι ολόκληρο». Η νοσταλγία για το παρελθόν που χάθηκε και η αγωνία για το μέλλον χωρίς μια σκέπη βρίσκονται στην καρδιά του ώριμου έργου του Γιόζεφ Ροτ, που σε αυτές τις τρεις νουβέλες παραδίδει μαθήματα ύφους, κλάσης και μεγαλείου.

Giulia Caminito, Το νερό της λίμνης δεν είναι ποτέ γλυκό,
εκδόσεις Διόπτρα
Λίμνη Μπρατσάνο: ένας αρχαίος κρατήρας που λίγο λίγο γέμισε νερό, στάσιμο νερό που μυρίζει βρύα και λάσπη. Εδώ φτάνει η Αντόνια για να στήσει το σπίτι της. Η περήφανη, πεισματάρα Αντόνια, με τον ανάπηρο άντρα και τα τέσσερα παιδιά, που παλεύει λυσσαλέα για μια καλύτερη ζωή, στηρίζει όλες τις ελπίδες της στην κόρη της, την Γκάια. Η Γκάια μαθαίνει να μη ζητάει, να μην παραπονιέται, να διαβάζει, να κάνει το θέλημα της μάνας της, που γίνεται ολοένα πιο σκληρή και εμμονική. Κάθε φορά που σηκώνει το κεφάλι της, το βλέμμα της Αντόνια την καρφώνει σαν λεπίδα. Η Γκάια βουτάει στη λίμνη χωρίς να φοβάται τα βάθη, τρέχει τις νύχτες μ’ ένα μηχανάκι με σβηστά τα φώτα, εξεγείρεται με την αφόρητη κοινοτοπία της ζωής. Ξέρει πως, όσο κι αν προσπαθήσει, δεν θα γίνει ποτέ «σαν τους άλλους», όπως ονειρεύεται η Αντόνια. Η νέα χιλιετία έχει μπει, κάπου μακριά ο κόσμος αλλάζει, αλλά εδώ, μπροστά στη λίμνη, όλα μένουν ίδια.

Μαρίνα Περεθάγουα, Έξι τρόποι να πεθάνεις στο Τέξας,
εκδόσεις Καστανιώτη
Στο επίκεντρο αυτής της ιστορίας βρίσκεται μια καρδιά. Όχι μια καρδιά συμβολική, αλλά αληθινή, ένα όργανο που πάλλεται προσφέροντας ζωή μα και θάνατο, ένα όργανο που συνδέει απρόβλεπτα το πεπρωμένο διαφόρων προσώπων. Δύο οικογένειες, δύο ήπειροι. Ένας άντρας εκτελείται σε μια φυλακή της Κίνας και μετά διακινούνται τα όργανά του παράνομα. Η καρδιά του καταλήγει στο στέρνο ενός πολίτη των ΗΠΑ και αυτή ακριβώς η μεταμόσχευση θα σημαδεύσει τις επόμενες γενιές. Διότι σύμφωνα με τη βουδιστική παράδοση, αν η καρδιά δεν θαφτεί μαζί με τον νεκρό, αυτός δεν θα καταφέρει ποτέ να αναπαυθεί εν ειρήνη. Ένα περίτεχνο μυθιστόρημα για το λαθρεμπόριο οργάνων, για κρίματα που πρέπει να συγχωρεθούν, για πράξεις αγάπης που στοχεύουν στην κάθαρση από την ενοχή και για εκδικητικές ενέργειες που επιχειρούν να αποκαταστήσουν τη διαρρηγμένη αρμονία. Από τη Μαρίνα Περεθάγουα, μια εντυπωσιακή και διακριτή εκπρόσωπο της σύγχρονης ισπανικής λογοτεχνίας.

Annie Ernaux, Το γεγονός,
εκδόσεις Μεταίχμιο
Το 1963, η εικοσιτριάχρονη Annie Ernaux μαθαίνει ότι είναι έγκυος. Η ντροπή την κυριεύει: είναι ανύπαντρη και ξέρει πως μια ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη θα στιγματίσει την ίδια και την οικογένειά της. Μέσα σε συνθήκες παρανομίας κάνει έκτρωση με κίνδυνο της ζωής της. Αρκετά χρόνια αργότερα θα καταγράψει τις αναμνήσεις της, προσπαθώντας να κατανοήσει γιατί αυτή η εμπειρία, αυτό «το γεγονός», τη σημάδεψε τόσο πολύ, τόσο βαθιά. «Μέσα από τούτη την αφήγηση, ο χρόνος γίνεται δράση και με παρασέρνει άθελά μου. Τώρα ξέρω ότι είμαι αποφασισμένη να φτάσω μέχρι τέλους, όποιο κι αν είναι το τίμημα, όπως ήμουν και τότε, στα είκοσι τρία μου, όταν έσκισα τη γνωμάτευση του γιατρού. Θέλω να βυθιστώ ξανά σε κείνη την περίοδο της ζωής μου, να μάθω τι υπήρχε εκεί. Αυτή η εξερεύνηση θα αποτελέσει το υφάδι μιας αφήγησης, της μόνης ικανής να αποδώσει ένα γεγονός που δεν ήταν τίποτε άλλο πέρα από χρόνος που κυλούσε εντός και εκτός μου»

Μανίνα Ζουμπουλάκη, «To βουνό των κοριτσιών»,
εκδόσεις Παπαδόπουλος
Η Μανίνα Ζουμπουλάκη στο νέο της βιβλίο ταξιδεύει σε ένα βουνό της Βόρειας Ελλάδας το 1836 όπου έχει δημιουργηθεί μία κρυφή, αρκετά πρωτοποριακή «κοινωνία κοριτσιών» που αναζητούν την ελευθερία τους, σωματική και ψυχική. Hρωίδες κάποιες κοπέλες και πολλά κοριτσάκια. Οι κοπέλες μαζεύουν τα κοριτσάκια από σκλαβοπάζαρα και τους μαθαίνουν γράμματα σε ένα οικοτροφείο που έχουνε στήσει σε κρυφή πλαγιά. Παραμονεύουν κίνδυνοι συνέχεια – είμαστε στις παρυφές, και στην παρακμή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας… και υπάρχει ένας έρωτας που παραμονεύει, όχι μόνο κίνδυνοι. Αναζητώντας να καταλάβουν και ποιά ή τι είναι αυτή η «νέα Ελλάδα» που αρχίζει να σχηματίζεται. Βιβλίο γεμάτο φαντασία, κινηματογραφικές σκηνές, γενναία κορίτσια, ιστορικά στοιχεία, εικόνες σαν μιούζικαλ και στιγμές σαν ταινία θρίλερ.

Τελική τεθλασμένη, Κωνσταντίνος Καμάρας,
εκδόσεις Athens Voice Books
Ο εβδομηντάρης αστός παλαιάς κοπής, από τζάκι, σήμερα νεόπτωχος ευγενής ήρωάς του Κωνσταντίνου Καμάρα, είναι ένας άριστος με ματαιωμένο πεπρωμένο, ηττημένος από «μάγκες» αχρείους και μέτριους με κονέ, προδομένος από τον δύστροπο χαρακτήρα και την έπαρσή του. Χήρος (και σιωπηλά ενοχικός για το πώς της φέρθηκε μέχρι και το τέλος), με σχέση οδυνηρά ανύπαρκτη με τον γιο του και μόνη ηλιαχτίδα τη μοναχοκόρη του. Θα ζήσει την τραγωδία και, αναπάντεχα, θα αναζητήσει τη ζωή, δημιουργώντας νέα αρχή. Γιατί και στο βαθύτερο σκοτάδι υπάρχει φως. Γιατί και την τελευταία στιγμή υπάρχει χρόνος. Ένα βιβλίο για τη ματαίωση, την απώλεια – και τη λύτρωση.

Λένα Διβάνη, «Ονειρεύτηκα τη Διδώ»,
εκδόσεις Πατάκη
«Γιατί, Διδώ μου, να στο πω ανοιχτά, πάντα εσύ ήσουν για μένα το μέτρο της ζωής. Ποια άλλη διέσχισε όλον τον 20ό αιώνα ελαφροπατώντας πάνω στα συντρίμμια κάθε καταστροφής, που τη βρήκε σεινάμενη κουνάμενη με πέρλες και αρώματα, σαν να το ’ξερε πως καμιά συμφορά δεν έρχεται με άδεια χέρια;…Αν ήμουν γλύπτρια θα σου είχα στήσει άγαλμα έξω από το σπίτι μου με το μπερέ σου και με τα όλα σου» γράφει στο πρόλογο του νέου της βιβλίου η Λένα Διβάνη. Ευτυχώς που δεν είναι γλύπτρια αλλά υπέροχη παραμυθού και μετά τον «Καποδίστρια» η Διβάνη καταπιάνεται με την ιστορία της αγαπημένης της (μας) Διδώς Σωτηρίου αλλά όχι με τον συμβατικό τρόπο που γράφονται οι βιογραφίες αλλά μέσα από μια πρωτότυπη και μαγική διήγηση που σε συνεπαίρνει όπως συμβαίνει πάντα με τα  βιβλία της Διβάνη. Ένα βιβλίο γραμμένο την περίοδο του λοκντάουν που διηγείται την ιστορία της ζωής της ηρωίδας της σ αυτούς που δεν την γνώρισαν αλλά και σε όσους την γνώρισαν να πουν «Ε, ναι, ρε φίλε, αυτή ήταν η Διδώ! Μυρίζω το άρωμα της, ακούω το γέλιο της».

Γιάννης Ξανθούλης, Ονειρεύτηκα τη Σανγκάη,
εκδόσεις Διόπτρα
Ένα απρόσμενο γράμμα από τη Γερμανία θα αναστατώσει τον Πετρόκαμπο. Κάποτε διέθετε προοπτικές ευημερίας σαν κεφαλοχώρι, όμως μετά ακολούθησε κι αυτό τη μοίρα άλλων ελληνικών χωριών. Παρ’ όλα αυτά, διατηρούσε μια αποκλειστικότητα άγνωστη στους πολλούς: την υπνοβασία. Με το γράμμα, απέκτησε και μια δεύτερη, χάρη στον αποστολέα, τον Απόστολο (Λάκη) Μπούγα, γιο της θρυλικής μαμής Σεβαστιανής, που είχε αναδειχθεί σε αστέρα ερωτικών ταινιών. Έφυγε σχεδόν παιδί από το χωριό για τη Γερμανία, όπου και διέπρεψε. Ετοιμοθάνατος, συντάσσει τη διαθήκη του, αφήνοντας τη σχεδόν αμύθητη περιουσία του στον Πετρόκαμπο. Με προϋποθέσεις. Πρώτη και καλύτερη, από μια άποψη, να ιδρυθεί μουσείο στο όνομά του με τις καλλιτεχνικές επιδόσεις του – και όχι μόνο. Αποδέκτης της επιστολής με τα καυτά νέα, ο μακρινός (και μόνος εν ζωή) συγγενής του στο χωριό, ο Πέτρος Μακκαβαίος. Όταν μάλιστα στην ιστορία ανακατευτεί και η Σανγκάη, ε, τότε τα πράγματα υπερβαίνουν προκλητικά τη φαντασία ενός συνηθισμένου μοναχικού άντρα που δροσιζόταν με λεμονάδες…

Θοδωρής Δεύτος, Ασπασία – Το μυστικό της Καπετάνισσας,
εκδόσεις Χάρτινη Πόλη
Κύθνος, αρχές της δεκαετίας του 1950. Ο Ιάσονας και η Ασπασία φωτίζονται από τη φλόγα του έρωτα. Καίγονται όμως στην πυρά της πιο σκληρής τιμωρίας, που επιφυλάσσει η μικρή, κλειστή κοινωνία του όμορφου κυκλαδίτικου νησιού. Αθήνα, 2002. Ένα επικίνδυνο παιχνίδι της μοίρας φέρνει έναν ώριμο άνδρα μπροστά σε μια σκληρή αλήθεια, που ανατρέπει ό,τι ήξερε μέχρι τότε. Ποιος άλλος άραγε, εκτός από τη μητέρα του, θα μπορούσε να τον λυτρώσει; Η κάθαρση είναι αναπόφευκτη ή είναι πια πολύ αργά; Μια ιστορία για την αγάπη, το ψέμα και τη δύναμη της στιγμής. Της σωστής…

Μηνάς Βιντιάδης, Το Ρίφι,
εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα
Στο Πετρονήσι, στο νοτιοανατολικότερο άκρο της Ελλάδας, γεννιέται ένα παιδί που χάνει τη µητέρα του πάνω στη γέννα. Ο βοσκός πατέρας του, άγριος και ακοινώνητος, θα το κρύψει σε µια στάνη ψηλά στο βουνό και θα το µεγαλώσει µε τα ζώα, χωρίς ποτέ κανείς να πληροφορηθεί την ύπαρξή του. Ο Χαδιώτης Βασιλάς, ο βασικός ήρωας του µυθιστορήµατος, δεν θα συναντήσει άνθρωπο, δεν θα πάει σχολείο, δεν θα βγάλει ταυτότητα. Μόλις κλείνει τα 18, γίνεται η µεγάλη ανατροπή στη ζωή του. Η κοινωνία ανακαλύπτει την ύπαρξή του, τα φώτα της δηµοσιότητας πέφτουν πάνω του, η επιστήµη και το θέαµα τον διεκδικούν, κι εκείνος γνωρίζει µια ζωή που δεν φανταζόταν: τον έρωτα, και κυρίως µέχρι πού φτάνει η δύναµη του µυαλού του. Έως πού θα φτάσει, αλήθεια; Ένα µυθιστόρηµα για την αθωότητα, την αγάπη, τον άνθρωπο, τη φύση, σε µια «άλλη Ελλάδα» των τελευταίων 250 χρόνων, µέσα από τους ανθρώπους ενός µικρού νησιού στην άκρη του χάρτη.

Νάση Τουμπακάρη, Μινόρε μάνες,
εκδόσεις Άγρα
Μυθιστορηματική ανάπλαση της μουσικής ζωής στη Σμύρνη 1900-1922. Πώς «χτίζεται» ένας μουσικός και ποιο είναι το περιβάλλον που τον διαμορφώνει; Ανάμεσα σε πολλά άλλα μεγάλο ρόλο παίζει η οικογένεια. Ο Φώτος Χαρισιάδης είχε πατέρα οργανοποιό και μουσικό. Εξελίχθηκε σ’ ένα από τα καλύτερα βιολιά αφού μαθήτευσε στον περίφημο Γιοβανίκα κι έπαιξε πλάι σ’ όλους εκείνους τους δεξιοτέχνες παιχνιδιάτορες που έκαναν τη Σμύρνη μουσικό παράδεισο της Ανατολικής Μεσογείου. Θα παίξει με τον αφρό των Αρμένηδων, Τούρκων, Εβραίων και Ρωμιών μουσικών, θα συνοδέψει το τέιο των κυριών στις βεγγέρες με Μπραμς και Μότσαρτ, ή στις δεξιώσεις του Σπόρτινγκ κλαμπ, για να παίξει όλες τις ευρωπαϊκές χορευτικές επιτυχίες της εποχής. Θα ταξιδέψει στην Αθήνα, όπου θα γνωρίσει τα Αθηναϊκά Καφέ Αμάν και τον Καραγκιόζη, και στην Αμερική, όπου θα γνωρίσει την τζαζ και θ’ ανεβεί στο πάλκο στο πλάι της Μαρίκας Παπαγκίκα αγγίζοντας με τη μιαν άκρη του δοξαριού του την Ανατολή και με την άλλη τη Δύση.

Θοδωρής Σπηλιώτης, Από το Μανχάταν στο Άγιο Όρος,
εκδόσεις Κάκτος
«Χρειάζεται να χαθείς για να βρεις τον δρόμο σου». Σεπτέμβριος 1973. Μανχάταν, παγκόσμιο εμπορικό και επιχειρηματικό κέντρο. Στην Αθήνα οι κλιμακούμενες φοιτητικές κινητοποιήσεις κατά της Χούντας των Συνταγματαρχών προοιωνίζονται τη μεγάλη εξέγερση του Πολυτεχνείου τον Νοέμβριο του ίδιου χρόνου. Η διαφαινόμενη κοινωνικοπολιτική ένταση και ανασφάλεια στη χώρα οδηγούν τον Πέτρο στην απόφαση να αφήσει πίσω του πατρίδα και οικογένεια και να πάει για σπουδές στη Νέα Υόρκη, τη μητρόπολη του κόσμου. Πόσο τον επηρεάζει το αμερικανικό όνειρο και η φιλοσοφία του «sky is the limit» στην προσωπική του αυτοπραγμάτωση και ευτυχία; Ιανουάριος 2020. Τελικά, πόσα χιλιόμετρα δρόμος χωρίζουν τη φαινομενική επιτυχία από την αληθινή ευτυχία; «Όταν ήμουν τριάντα ετών, ήθελα να είμαι επιτυχημένος. Με τον καιρό συνειδητοποίησα την επιθυμία μου να γίνω ευτυχισμένος!»

Λίλα Κονομάρα, Ο μπόγος,
εκδόσεις Καστανιώτη
«… Ο Θεός τον έστειλε αυτό τον άνθρωπο, να μου το θυμηθείτε». 1911, Μακεδονία. Το σώμα ενός αναίσθητου άντρα εντοπίζεται στα περίχωρα μιας πόλης. Εκείνος, όταν συνέρχεται, ισχυρίζεται ότι δεν θυμάται τίποτα. Ποιος είναι, άραγε, αυτός ο άνθρωπος, η παρουσία του οποίου θα αποδειχτεί καταλυτική τόσο για την πορεία της πόλης όσο και για τη ζωή των κατοίκων; Πρόσφυγας, τυχοδιώκτης, δολοφόνος; Εμπνευσμένος δημιουργός, ενσάρκωση των ονείρων του καθενός ή ένας πολύ βολικός αποδιοπομπαίος τράγος; Στο πολυφωνικό αυτό μυθιστόρημα, όπου οι προσωπικές αφηγήσεις διαπλέκονται με τα μεγάλα ιστορικά γεγονότα του περασμένου αιώνα αλλά και με στοιχεία της λαϊκής παράδοσης και αρχέγονους μύθους, στις φωνές των ηρώων έρχονται να προστεθούν και άλλες. Η ελιά, το ποτάμι, ο λαφιάτης, τα πουλιά, ζωντανοί μα και αγαπημένοι νεκροί, νομάδες, πλανόδιοι και μετανάστες, ο καθένας με τον τρόπο του αφηγείται το δικό του κομμάτι της ιστορίας περιδιαβάζοντας τις εποχές και ανασυνθέτοντας το άρωμα της καθεμιάς, σε μια περιοχή που υπήρξε ανέκαθεν σταυροδρόμι εθνικοτήτων, θρησκειών και γλωσσών.

Ασημένια Σαράφη, Ο παππούς δεν θα ψηφίσει φέτος,
εκδόσεις Κλειδάριθμος
Στην παραθαλάσσια πόλη, όπως και στη χώρα ολόκληρη, οι πάντες έχουν προσβληθεί από τον προεκλογικό πυρετό. Ο πόλεμος της αφίσας, που μαίνεται λυσσαλέος στους τοίχους των κτηρίων, μαρτυρά το μοίρασμα του κόσμου στους δικούς μας και στους άλλους. Ο Νικόλας παρατηρεί τον πατέρα να κρατά το στόμα του κλειστό και να επιμένει πως μόνη λύση υπήρξε από καταβολής κόσμου η δημοκρατικότητα και η συμφιλίωση. Κι όσο για την Αλλαγή που ευαγγελίζεται ο χαρισματικός ηγέτης του κόμματος της αξιωματικής αντιπολιτεύσεως, θα προτιμήσει να μην εκφέρει άποψη καμιά. Εντούτοις, το καλοκαίρι θα συνεχίσει να εξελίσσεται φέρνοντας τις φεγγαράδες, τις νύχτες των πανηγυριών, τις προεκλογικές συγκεντρώσεις κι ένα θρασύ κορίτσι. Και όλα θα βαίνουν σχετικά ομαλώς, έως ότου καταφθάσει απροειδοποίητα ο Τσέχος παππούς. Μαζί του θα φέρει και όλες τις αιχμηρές λεπτομέρειες του συνειδητά και πεισματικά αποσιωπημένου παρελθόντος, αυτού που διχοτόμησε τον κόσμο τέσσερις δεκαετίες πιο πριν.

Κωνσταντίνος Γαβριήλ, Η τυχερή Δάφνη,
εκδόσεις Key Books
Η Δάφνη Κορρέ, πρώην πρωταθλήτρια κολύμβησης, ξεκινά ένα ταξίδι αναψυχής με ιστιοφόρο. Μαζί της επιβαίνουν και δυο παλιοί συμμαθητές της, καθώς και ο Πέτρος, ένας αποτυχημένος επιχειρηματίας που αναλαμβάνει χρέη καπετάνιου. Καταμεσής του Αιγαίου ένα αναπάντεχο γεγονός θα αναστατώσει τις ζωές τους. Μέσα από το πρίσμα αυτού του συμβάντος οι τρεις άνδρες θα αναλογιστούν το μέλλον τους και τότε η Δάφνη άθελά της θα γίνει το επίκεντρο μιας αδιανόητης συνωμοσίας. Με το ισχυρό μελτέμι να κρατά το ιστιοφόρο καθηλωμένο ανάμεσα στις κλειστοφοβικές πλαγιές ενός έρημου κόλπου, τα πάθη θα οξυνθούν, η λογική θα καταλυθεί, τα ψέματα και η προδοσία θα γίνουν ο κανόνας. Όταν ο καιρός καλμάρει και έρχεται η στιγμή της επιστροφής, θα ληφθούν αποφάσεις που θα τους στοιχειώσουν για πάντα.

Αλκυόνη Παπαδάκη, Σκισμένο ψαθάκι,
εκδόσεις Διόπτρα
Στο Σκισμένο Ψαθάκι, η αφήγηση της Αλκυόνης Παπαδάκη περιστρέφεται γύρω από μια βαθιά δυσλειτουργική οικογένεια, αποτυπώνοντας με λυρισμό σχέσεις και καταστάσεις που φαντάζουν ακραίες κι όμως υπάρχουν παντού γύρω μας, φωτίζοντας τις πιο αγνές αλλά και τις πιο σκοτεινές πτυχές της ανθρώπινης ύπαρξης. «Ένα μικρό ψαροκάικο είναι η ζωή μου. Ένα μικρό, φθαρμένο ψαροκάικο που έχει σμαραγδιά φεγγάρια στο κατάρτι του κι έναν ξεσκούφωτο ήλιο αληταρά για τιμονιέρη. Ένα ψαροκάικο δίχως ρότα. «Πού πάμε, καπετάνιο;» με ρωτάει ο τιμονιέρης και μου κλείνει το μάτι. «Όπου πάν’ τα κύματα!» λέω επίσημα εγώ. Και τα σμαραγδιά φεγγάρια που είναι στο κατάρτι σκάνε σαν ρόδια στην κουβέρτα. Κι ο ξεσκούφωτος ήλιος ο αληταράς παρατάει το τιμόνι του και χορεύει. Και η νύχτα γεμίζει χιλιάδες ήλιους αληταράδες. Και η ψυχή μου γεμίζει νύχτες πολύχρωμες. Γεμίζει σμαραγδιά φεγγάρια και θαλασσινά πουλιά».

Θεοφανία Ανδρονίκου – Βασιλάκη, Μαύροι κύκνοι,
εκδόσεις Χάρτινη Πόλη
Λίγες μέρες πριν τα Χριστούγεννα του 2019, η αστυνόμος Ιόλη Νάτσιου φτάνει στο Τέγκερνζι της Γερμανίας για τον γάμο της μικρότερης ξαδέλφης της. Έχοντας αφιερωθεί στην καριέρα της και στην πάταξη του εγκλήματος, αναγκάζεται να επιστρέψει στη χώρα όπου γεννήθηκε, αντιμετωπίζοντας επώδυνες αναμνήσεις και τραύματα του παρελθόντος που δεν έχουν επουλωθεί. Την παραμονή των Χριστουγέννων και του γάμου ανασύρεται από τη λίμνη νεκρή μία γυναίκα. Δίπλα της επιπλέει ένα νυφικό. Οι Μυστικές Υπηρεσίες του Μονάχου αναλαμβάνουν την εξιχνίαση της υπόθεσης, ενώ επικεφαλής τίθεται ο χαρισματικός αστυνόμος Φέντερικ Χάουζ, που αποφασίζει να συνεργαστεί με την Ιόλη. Οι δύο αστυνόμοι θα ενώσουν τις δυνάμεις τους, επιδιώκοντας να φέρουν στο φως τους πραγματικούς ενόχους, χωρίς να μπορούν να διανοηθούν πως οι απροσδόκητες αποκαλύψεις θα αγγίξουν και τους ίδιους. Ένα ατμοσφαιρικό αστυνομικό θρίλερ, με ευφάνταστη και καταιγιστική πλοκή.

Θεόδωρος Λιμήτσιος, Το γέλιο σου,
εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα
Μια ιστορία για την ακαταμάχητη και χιλιοτραγουδισμένη δύναμη της αγάπης. Το μυιστόρημα έρχεται να ολοκληρώσει τον κύκλο της τριλογίας του Θοδωρή Λιμήτσιου, που άνοιξε με το Εγώ μεγάλωνα για σένα… και συνεχίστηκε με τη Μαρουσώ. Η Μαρουσώ, ως απεσταλμένη της μοίρας έχει να επιλέξει ανάμεσα στο καθήκον και την αγάπη που δένει τους δύο πρωταγωνιστές της ιστορίας που ζουν, σαν άλλοι Ερωφίλη και Πανάρετος, τον δικό τους έρωτα και παλεύουν γι’ αυτόν όσο μακριά κι αν τους έχει η μοίρα καταδικάσει να ζουν ο ένας από τον άλλον. Αγαπούν και ονειρεύονται ο ένας τον άλλον με πάθος, έχουν όμως τα όπλα και τη δύναμη για να πολεμήσουν ενάντια στο ριζικό εκείνο που έπλεξε το δικό του δίχτυ γύρω από τη ζωή τους; Ένα οδοιπορικό στη βουκολική ζωή και τη μαγεία της φύσης που ξεκινάει στα τέλη του 19ου αιώνα από την Πίνδο και φτάνει μέχρι το Μεγάλο Κάστρο της Κρήτης, λίγο μετά την απελευθέρωση της Μεγαλονήσου.

Μαρία και Στέλλα, Άγγελος Σπάρταλης,
εκδόσεις Athens Voice Books
Προσχέδιο σύγχρονης τραγωδίας ή σκαλέτα κινηματογραφικής ταινίας, το θραυσματικό Μαρία και Στέλλα του Άγγελου Σπάρταλη είναι ένα άναρχα εικονογραφημένο υβριδικό Lesbo-Western. Η Μαρία, μία συνεσταλμένη κόρη υποστράτηγου, τελειόφοιτη μαθήτρια Λυκείου στην ελληνική επαρχία του τέλους του ’80, είναι ερωτευμένη με την παιδική της φίλη και συμμαθήτρια, τη θυελλώδη Στέλλα. Ο υποστράτηγος, θορυβημένος από το κουτσομπολιό, αρραβωνιάζει σβέλτα την κόρη του με έναν έμπιστο υφιστάμενο αξιωματικό. Μόλις η μικρή αποφοιτήσει από το Λύκειο, την παντρεύει και τη στέλνει πακέτο στην Αθήνα. Η Στέλλα, αποκομμένη βίαια από τη λατρεμένη της Μαρία, ρίχνει μαύρη πέτρα πίσω της και δραπετεύει για σπουδές στην πολύχρωμη Ολλανδία. Τυχαία, μετά από επτά χρόνια, στο Άμστερνταμ, μέσα στο Μουσείο Βαν Γκογκ, Μαρία και Στέλλα θα ανταμώσουν ξανά, κι εκεί η ιστορία μας ξεκινά.

Tzef Montana: Από την Κόρινθο στο non-binary,
εκδόσεις Athens Voice Books
Η Τζεφ Μοντάνα είναι ηθοποιός, ακτιβίστρια κατά της κακοποίησης και υπέρ της αναγνώρισης της μη δυαδικότητας του φύλου (non binary). Το βιβλίο της είναι ένα ακόμα βήμα για την ορατότητα των trans και non-binary ατόμων που βαρέθηκαν την κατήχηση και τις απαγορεύσεις, που θέλουν τον σεβασμό και την ελευθερία που τους αξίζει. «Δεν ξέρω αν θα γίνει ποτέ η επανάσταση που ονειρεύομαι. Ξέρω, όμως, ότι αρκετά ζήσαμε με μυστικά, δάκρυα, ψέματα, ενοχές και φόβο». Αυτό το βιβλίο είναι η Τζεφ, που διατρέχει με το σκουπόξυλό της έρωτες, χώρες, χειρουργικά κρεβάτια, ρόλους, πάρτι, πασαρέλες, διαφημιστικά, απογοητεύσεις, μεταμορφώσεις και αναγεννήσεις. Θυμώνει, γελάει, κλαίει, διεκδικεί, δημιουργεί. Πέφτει στη σκιά και ξαναβγαίνει στο φως.

Γεώργιος Ελ. Τζιτζικάκης, Η φλόγα, η φωτιά κι η στάχτη,
εκδόσεις Κάκτος
Καλοκαίρι, Ελλάδα, σήμερα. Η Μανωλία, η Εριέττα και η Θέτιδα είναι φίλες από παιδιά. Μεγαλώνοντας διατηρούν τυπικές φιλικές σχέσεις, μα, ενόψει του γάμου της Μανωλίας, αποφασίζουν να περάσουν μαζί λίγες ημέρες διακοπών στη Σκιάθο για να θυμηθούν τα παλιά. Το παρελθόν όμως κρύβει μυστικά και πονάει. Και καθώς συνεχίζει να επηρεάζει το παρόν, θα κληθεί η μία να βρεθεί αντιμέτωπη της άλλης. Τρεις ασυμβίβαστες γυναίκες μάς διηγούνται το πώς βλέπουν τη ζωή, τους άντρες, τις γυναίκες, τους εαυτούς τους και φυσικά τις φίλες τους. Ένα μυθιστόρημα με έντονη τη μυρωδιά των 80s, που μιλάει για τα μυστικά των ανθρώπων και εκείνα που δεν θέλουμε να παραδεχτούμε στον ίδιο μας τον εαυτό, καταλήγοντας στο ερώτημα: Όταν η αλήθεια αποκαλύπτεται και όλα τα μυστικά μαθαίνονται, τότε τι κάνεις; Τα αντιμετωπίζεις γραπώνοντας το ρίσκο ή συνεχίζεις τα ψέματα; Όταν η φλόγα θα ανάψει, θα ακολουθήσει η φωτιά, και αν δεν την προλάβεις, θα γίνουν όλα στάχτη.

Τίτσα Διαμαντοπούλου, Μέχρι να δω τον Άλκη, διηγήματα,
εκδόσεις Βακχικόν
Μια μαγική αυλή, σαν το καπέλο ενός ταχυδακτυλουργού, μας εισάγει, μαζί με παιδιά αγγέλων, ευγενικούς δραπέτες, οράματα βροχής και Ινδούς πρίγκιπες, σε τυπωμένους παραδείσους στην οδό Καλλιρρόης οδηγώντας σταθερά στο καίριο και αμείλικτο ερώτημα: Ποιος σκότωσε τον τοκογλύφο; Το βιβλίο τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Διηγήματος Κύπρου.

Αλέκα Ζωγράφου, Η Κυρά των Αγγέλων,
εκδόσεις Χάρτινη Πόλη
Ιστορικά γεγονότα δένονται με τις ζωές των ηρώων. Μια μοιραία νύχτα του 1917 η νεαρή Γκράτσια εγκαταλείπει τη Σαρδηνία και βρίσκει καταφύγιο σε ένα ψαροχώρι κοντά στο Αμάλφι. Τη ζωή της θα σημαδέψουν η βλοσυρή Τζουζεπίνα, η Καμόρα, το προξενιό με τον Λουίτζι που κρύβει σκοτεινούς σκοπούς, η Λαβίνια, η μοναδική φίλη της Γκράτσια, ο Τζώρτζης που τον ερωτεύεται και τον παντρεύεται στη Νάπολη. Το αρρωστημένο όνειρο του Ντούτσε για το «mare nostrum» και ο πόλεμος στην Ελλάδα οδηγούν την Γκράτσια και τον σύζυγό της στη Σύρο, όπου με κίνδυνο της ζωής τους συμμετέχουν στην Αντίσταση κατά της ιταλικής Κατοχής. Εκεί θα βρεθεί αντιμέτωπη με τον λιμό, το στίγμα της καθολικής, τις απώλειες. Όταν επιστρέφει στη Νάπολη, τα μυστικά και οι αλήθειες θα τη συγκλονίσουν. Οι αποφάσεις που θα κληθεί να πάρει είναι οδυνηρές και μόνο η Κυρά των Αγγέλων μπορεί να καθοδηγήσει τα βήματά της…

Πηνελόπη Τσιάλα, Οι τέσσερις κοντεσίνες,
εκδόσεις Βακχικόν
Στην ανεμελιά της παιδικής ηλικίας, μία φιλία ανθίζει και δένει τέσσερα κορίτσια, την Παυλίνα, την Τόνια, τη Γιολάντα και την Αθηνά. Η φιλία των κοριτσιών θα περάσει από φουρτούνες και τρικυμίες. Η μία θα αποφασίσει να αποχωρήσει από την τετράδα τους, πράγμα που θα μαράνει τις άλλες τρεις. Έπειτα, οι δύο θα βρεθούν να ποθούν το ίδιο πράγμα, όχι μόνο μία φορά. Μαζί με τη φιλία τους, θα αναταραχθούν και οι ζωές τους, όταν οι δύο από αυτές θα χάσουν τον άντρα που αγάπησαν και η τρίτη θα αισθανθεί προδομένη από άτομα που εμπιστευότανε. Κι όταν οι πληγές αρχίσουν να επουλώνονται και να ξεπροβάλλει μια ελπίδα για μια νέα καλύτερη αρχή, η τέταρτη θα τις αποχαιρετήσει οριστικά με ένα πονεμένο αντίο… Ένα μυθιστόρημα-ύμνος στη φιλία, την παιδικότητα, τη νιότη, στον έρωτα.

Νένα Φιλούση, Φρούτα στο πιάτο και άλλες τρυφερότητες, διηγήματα,
εκδόσεις Βακχικόν
Πόντος, Θεσσαλονίκη, Μικρασία, Αθήνα, Λεμεσός. Από την επαρχία στην πόλη και παντού ή πουθενά. Από τη συνείδηση στο ενύπνιο και πίσω. Από την παρανομία στη διασάλευση, από τον έρωτα στην ελευθερία ή στο τίποτε – και πάλι από την αρχή. Στις δώδεκα ιστορίες του βιβλίου η πορεία μοιάζει με σπειροειδή διάταξη επιθυμίας. Αλλάζει μόνο η ενδοχώρα. Κάθε πλάσμα παλεύει θαρρετά να βγει από τα δεσμά του, ενώ προορισμός δεν έχει οριστεί. Ωστόσο, η χειρωναξία ετούτη μόνο χαριτωμένη ευφορία μπορεί να προσφέρει. Σε πιάτο. Μαζί με φρούτα γινωμένα, ζουμερά. Και τόση που τα πρόσωπα ελπίζουν εμμονικά να φτάσουν στην άτοπη και άσκοπη αγάπη.

Σας άρεσε το άρθρο; Κοινοποιήστε το

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *