22/11/2024

H Uber χρησιμοποιούσε μυστικό εργαλείο «για να αποφεύγει την τροχαία»

0
Η εταιρεία που παρέχει τη δημοφιλή πλατφόρμα εναλλακτικής μετακίνησης, επί σειρά ετών χρησιμοποιούσε μια μέθοδο για να αποφεύγει τον εντοπισμό των αυτοκινήτων Uber από την τροχαία σε πόλεις όπου η παροχή της υπηρεσίας επέφερε την επιβολή προστίμου ή τη σύλληψη των οδηγών, αποκαλύπτουν οι Τάιμς της Νέας Υόρκης και επιβεβαιώνει η Uber Technologies.

Το επίμαχο πρόγραμμα ονομάζεται Greyball, έγραφαν οι New York Times την Παρασκευή, αξιοποιούσε δεδομένα από το Uber app και άλλες μεθόδους για να διακρίνει και να αποφύγει τους αστυνομικούς, υπό την απειλή προστίμου ή ακόμα και σύλληψης των οδηγών Uber. Για παράδειγμα, χάρη στο Greyball, η Uber ήταν σε θέση να αγνοεί ή να ακυρώνει μεταβιβάσεις με τα αυτοκίνητά της από περιοχές κοντά σε τμήματα της τροχαίας, υπό το φόβο ότι πρόκειται για μια επιχείρηση σύλληψης των οδηγών Uber.

Το ίδιο εργαλείο μπορούσε να δείχνει αυτοκίνητα Uber-«φαντάσματα», που στην πραγματικότητα δεν κινούνταν σε μια περιοχή ή να αφανίσει πραγματικά αυτοκίνητα Uber από το χάρτη, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εφημερίδας.

Εκπρόσωπος της Uber επιβεβαιώνει ότι το Greyball συνεχίζει να χρησιμοποιείται, αν και σε μικρότερη κλίμακα. Αναπτύχθηκε στην προσπάθεια της εταιρείας να αντιμετωπίσει τον εντεινόμενο ανταγωνισμό, να εμποδίσει τους οδηγούς να καταχραστούν το app και «σε σπάνιες περιπτώσεις» όταν διέκρινε ότι επρόκειτο για επιχειρήσεις της τροχαίας.

Εν τω μεταξύ, την Παρασκευή αποχώρησε, χωρίς αιτιολογία, από την εταιρεία ο Τσάρλι Μίλερ, υπεύθυνος για θέματα ασφάλειας στην εταιρεία -και γνωστός στην κοινότητα χάκερ για την επιτυχημένη απόπειρά του να ελέγξει και να σταματήσει από απόσταση 16 χιλιομέτρων ένα Jeep– και o Έντ Μπέικερ, υψηλόβαθμο στέλεχος για την ανάπτυξη και την εξέλιξη της υπηρεσίας. Άγνωστο παραμένει εάν η παραίτησή τους σχετίζεται με τις αποκαλύψεις για το Greyball.

Σε απαντητικό e-mail στο Reuters, η Uber επιχειρεί να δικαιολογήσει την ύπαρξη του Greyball υποστηρίζοντας πως της επιτρέπει να αποφεύγει τα δόλια αιτήματα για μετακίνηση που παραβιάζουν τους όρους παροχής της υπηρεσίας της -από ανθρώπους που σκοπεύουν να βλάψουν τους οδηγούς της, ανταγωνιστές που επιχειρούν να ανακόψουν την πορεία της ή συνεργάζονται με τις Αρχές για να παγιδεύσουν τους οδηγούς της. Η χρήση του όμως περιορίστηκε καθώς η Uber αποκτά το δικαίωμα λειτουργίας σε περισσότερες πόλεις, πρόσθεσε εκπρόσωπος της εταιρείας. Μάλιστα, σημείωσε πως το νομικό τμήμα της εταιρείας ενέκρινε τη χρήση του προγράμματος, σε πόλεις όπου η λειτουργία της Uber δεν είχε ξεκάθαρα κριθεί παράνομη καθώς και ότι οι όροι παροχής της υπηρεσίας απαγορεύουν στους επιβάτες να χρησιμοποιούν την υπηρεσία για «εμπορικούς σκοπούς» ή για «να ενοχλούν τους οδηγούς». Το Greyball χρησιμοποιείται σε πόλεις 15 αμερικανικών πολιτειών επί ένα χρόνο, γράφει η εφημερίδα, σε περιοχές όπου ο νόμος για την κοινή χρήση αυτοκινήτου δεν είναι ξεκάθαρος.

Δεν αναφέρεται σε ποιες άλλες χώρες πλην των ΗΠΑ χρησιμοποιείται το Greyball. Οι Τάιμς αναφέρουν τη Βοστώνη, το Παρίσι και το Λας Βέγκας και χώρες όπως την Αυστραλία, την Κίνα την Ιταλία και την Νότια Κορέα.

Η εφημερίδα αποκαλύπτει επίσης πως μηχανικοί της Uber είχαν αναπτύξει μια σειρά μεθόδων για να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν εάν οι κλήσεις στην υπηρεσία προέρχονταν από αστυνομικούς -όπως για παράδειγμα, έψαχναν για αυτούς στα κοινωνικά δίκτυα αναζητώντας τον αριθμό του τηλεφώνου τους, από τον οποίο θα πρόδιδαν την ιδιότητά τους όταν θα καλούσαν οδηγό Uber.

Μετά τις αποκαλύψεις, η υπηρεσία μεταφορών στο Πόρτλαντ, Όρεγκον δηλώνει ότι θα εξετάσει τα νέα δεδομένα, οι Αρχές όμως στη Βοστώνη δηλώνουν πως γνώριζαν την επιχείρηση διαφυγής από το νόμο και είχαν ήδη από το 2016 συνυπογράψει σχετικό διακανονισμό με την Uber, με τον οποίο η εταιρεία χρεώθηκε πρόστιμο 350.000 δολαρίων, έπαψε να παρέχει τις υπηρεσίες της επί τρεις μήνες και μετά η λειτουργία της επιτράπηκε.

Το Greyball, που φέρεται να χρησιμοποιείται από το 2014, αποτελούσε μέρος ενός ευρύτερου προγράμματος που αφορά στην αντιμετώπιση των περιστατικών παραβίασης των όρων παροχής της υπηρεσίας και ανθρώπους που θα επιχειρούσαν να καταχραστούν το app, συμπληρώνει το Reuters.

Τον τελευταίο καιρό συσσωρεύονται τα προβλήματα της Uber για πολλούς, διαφορετικούς λόγους:

  • Waymo εναντίον Uber «για τα μάτια» στο αυτοκίνητο χωρίς οδηγό
  • Η Waymo, η αυτόνομη πλέον μονάδα της Alphabet που κατασκευάζει τα αυτόνομα οχήματα της Google, μηνύει την Uber Technologies και τη νέα θυγατρική των αυτόνομων φορτηγών της, Otto, για κλοπή εμπορικών μυστικών
  • O επικεφαλής της Uber λογομαχεί με οδηγό Uber
  • Οδηγός των πολυτελών Uber Black λογομάχησε έντονα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Uber, Τράβις Καλάνικ και στη συνέχεια παρέδωσε προς δημοσίευση βιντεοσκοπημένη την έντονη αυτή αντιπαράθεση στο αμερικανικό Bloomberg. Ο Καλάνικ απολογείται δημοσίως μετανιωμένος για το περιστατικό, επέφερε ωστόσο ένα ακόμα πλήγμα στην εικόνα της Uber.
  • Γιατί φωνάζουν, ξανά, #DeleteUber στο Twitter;
  • Στις αποκαλύψεις της μηχανικού Susan Fowler για την αδράνεια του τμήματος ανθρώπινου δυναμικού της Uber παρά τις επανειλημμένες προσπάθειές της να πάψει να υπόκειται σεξουαλική παρενόχληση, αποδίδει η Uber τα απανωτά αιτήματα διαγραφής του app της από τα smartphone των Αμερικανών.
Σας άρεσε το άρθρο; Κοινοποιήστε το

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *