Rosita Missoni: Η Εμβληματική Δημιουργός Που Άλλαξε τη Μόδα με το Ζιγκ-Ζαγκ Μοτίβο
Η Rosita Missoni, συνιδρύτρια του εμβληματικού ιταλικού οίκου μόδας Missoni, έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 93 ετών.
Μαζί με τον σύζυγό της, Ottavio, δημιούργησαν έναν από τους πιο αναγνωρίσιμους οίκους μόδας, διάσημο για τα πολύχρωμα γεωμετρικά μοτίβα του, με το χαρακτηριστικό ζιγκ-ζαγκ να αποτελεί το σήμα κατατεθέν.
Η Rosita Missoni άφησε ανεξίτηλο το στίγμα της στον κόσμο της μόδας, μετατρέποντας, ήδη από τη δεκαετία του 1950, τα ρούχα με ρέουσες γραμμές σε πολυτελή κομμάτια που ξεχώριζαν από τις αυστηρές τάσεις της εποχής.
Η πορεία της Missoni
Γεννημένη σε οικογένεια με παράδοση στην υφαντουργία, η Rosita διέθετε βαθιά γνώση της τέχνης αυτής. Παντρεύτηκε το 1953 τον Ottavio Missoni, έναν καινοτόμο σχεδιαστή αθλητικών ρούχων, και μαζί ξεκίνησαν την επιχείρησή τους στο υπόγειο του σπιτιού τους. Το ζευγάρι κατάφερε να βάλει τη Missoni στον παγκόσμιο χάρτη της μόδας, με τα πλεκτά τους σχέδια να γίνονται συνώνυμα της ιταλικής κομψότητας.
Σε συνέντευξή της, η Rosita είχε δηλώσει: «Μόλις παντρευτήκαμε, ξεκινήσαμε το ατελιέ μας. Μέχρι τη δεκαετία του 1990 σχεδίαζα τις γυναικείες συλλογές και αργότερα τη συλλογή σπιτιού. Το χόμπι μου έγινε δουλειά». Η μεγάλη επιτυχία ήρθε με το ζιγκ-ζαγκ μοτίβο, εμπνευσμένο από ιταλικά ψηφιδωτά και κατασκευασμένο με έναν πρωτοποριακό τρόπο πλεξίματος πολλών βελονών. Το σχέδιο αυτό έγινε πιο αναγνωρίσιμο ακόμα και από οποιοδήποτε λογότυπο.
Το σκάνδαλο του 1967 και η εκτόξευση της φήμης
Το 1967, ο οίκος βρέθηκε στο επίκεντρο της επικαιρότητας εξαιτίας του «σκανδάλου των σουτιέν». Κατά τη διάρκεια επίδειξης μόδας στο Παλάτι του Πίττι, η Rosita πρότεινε στα μοντέλα να αφαιρέσουν τα σουτιέν τους, καθώς χαλούσαν την εμφάνιση των ρούχων. Ωστόσο, κάτω από τα έντονα φώτα της πασαρέλας, τα ρούχα έγιναν διάφανα, προκαλώντας σάλο. Αν και η Missoni αποκλείστηκε από την επόμενη εκδήλωση, η φήμη της απογειώθηκε, με τα σχέδιά της να κοσμούν τα εξώφυλλα περιοδικών όπως η Vogue, το Elle και το Marie Claire.
Οικογενειακή παράδοση και συνέχεια
Η Rosita παρέμεινε επικεφαλής των γυναικείων συλλογών μέχρι το 1994, όταν παρέδωσε τη σκυτάλη στην κόρη της, Angela. Η Angela είχε μεγαλώσει μέσα στο εργοστάσιο, γεμάτο αργαλειούς και σχέδια, ενώ στα 18 της βοηθούσε ήδη στις συλλογές. «Κληρονόμησα το πάθος για τη δουλειά από τη μητέρα μου και την αγάπη για την ελευθερία από τον πατέρα μου», δήλωσε. Η νεότερη γενιά, με τη Margherita Missoni, συνεχίζει να τιμά την κληρονομιά της Rosita.
Δυσκολίες και εξέλιξη
Το 2013, η οικογένεια Missoni αντιμετώπισε τραγωδίες, με τον θάνατο του μεγαλύτερου γιου, Vittorio, σε αεροπορικό δυστύχημα, και την απώλεια του Ottavio λίγο αργότερα. Παρ’ όλα αυτά, η Missoni επεκτάθηκε, δημιουργώντας νέες συλλογές για το σπίτι και ξενοδοχεία. Το 2018, το επενδυτικό κεφάλαιο FSI απέκτησε το 41% της εταιρείας, επενδύοντας 70 εκατομμύρια ευρώ για την ενίσχυση του brand.
Σήμερα, υπό τη δημιουργική διεύθυνση του Alberto Caliri, η Missoni παραμένει πιστή στη μοναδική της ταυτότητα, συνεχίζοντας να γράφει ιστορία ως σύμβολο του Made in Italy.