Ο λόγος και η ομιλία είναι ένα σημαντικός τομέας της ανάπτυξης του παιδιού.Τα παιδιά που αναπτύσσουν έγκαιρα αυτή την ικανότητα, βρίσκονται σε πλεονεκτικότερη θέση σε σχέση με τα άλλα συνομήλικα τους.
Συνήθως, η έναρξη του λόγου και της ομιλίας αρχίζει να εξελίσσεται από 16 μηνών και μέχρι τα γενέθλια των 2 χρόνων όπου το παιδί θα πρέπει αρχίσει να κάνει μικρές προτάσεις.
Στην ηλικία των 2,6 χρονών έχει μάθει σχεδόν όλες τις συντακτικές δομές της γλώσσας μας και τις χρησιμοποιεί σωστά .
Στην ηλικία των 3 χρονών μπορεί και απαντά σε σύνθετες ερωτήσεις και μπορεί να σου εξηγήσει μια ιστορία ή ένα γεγονός.
Συναντήσαμε τον Αναπτυξιακό Εργοθεραπευτή, κύριο Στέλιο Μαντούδη, Επιστημονικό συνεργάτη του Πανεπιστήμιου Αθηνών στην Μονάδα Αναπτυξιακής Παιδιατρικής, ο οποίος μας εξήγησε ότι τα τελευταία χρόνια η καθυστέρηση λόγου και ομιλίας έχει σοβαρές επιπτώσεις στην μελλοντική εξέλιξη του παιδιού στο σχολείο.
Επιστημονικές μελέτες που έχουμε κάνει στην Β’ Παιδιατρική Κλινική του Πανεπιστήμιου Αθηνών σε βρεφικούς και παιδικούς σταθμούς των ελληνικών σχολείων δείχνουν ότι η καθυστέρηση λόγου είναι μια αρκετά συχνή διαταραχή και εμφανίζεται σε περίπου 1-2 παιδιά σε τμήματα 20-25 παιδιών.
Δεν μπορούμε να πούμε με σιγουριά αν υπάρχει αύξηση του προβλήματος σε σχέση με το παρελθόν διότι δεν έχουμε στατιστικές μελέτες από παλαιότερες χρονιές.
Αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι το εκπαιδευτικό σύστημα που εφαρμόζουμε στην χώρα μας είναι πολύ πιο απαιτητικό σε σχέση με το παρελθόν. Αυτό κάνει επιτακτική την ανάγκη να βοηθήσουμε τα παιδιά έγκαιρα με λογοθεραπεία ώστε να μπορέσουν να αναπτύξουν το λόγο και την ομιλία.
Οι γονείς πλέον γνωρίζουν ότι είναι λάθος η πεποίθηση ότι το παιδί θα μιλήσει αργότερα και θα τα πει όλα μονομιάς. Ο κύριος Στέλιος Μαντούδης επισημαίνει ότι ο λόγος είναι απαραίτητος για την καλή εξέλιξη ενός παιδιού στο σχολείο. Τα παιδιά που έχουν ιστορικό με καθυστέρηση στο λόγο και δεν έχει αντιμετωπιστεί έγκαιρα με λογοθεραπεία έχουν 30% περισσότερες πιθανότητες να αντιμετωπίσουν μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία. Οι γονείς θα πρέπει να κάνουν διάγνωση από ένα έγκυρο Αναπτυξιακό Κέντρο και να ακολουθούσουν τις οδηγίες που θα τους δώσουν.
Στην ηλικία των 2,6 χρονών έχει μάθει σχεδόν όλες τις συντακτικές δομές της γλώσσας μας και τις χρησιμοποιεί σωστά .
Στην ηλικία των 3 χρονών μπορεί και απαντά σε σύνθετες ερωτήσεις και μπορεί να σου εξηγήσει μια ιστορία ή ένα γεγονός.
Συναντήσαμε τον Αναπτυξιακό Εργοθεραπευτή, κύριο Στέλιο Μαντούδη, Επιστημονικό συνεργάτη του Πανεπιστήμιου Αθηνών στην Μονάδα Αναπτυξιακής Παιδιατρικής, ο οποίος μας εξήγησε ότι τα τελευταία χρόνια η καθυστέρηση λόγου και ομιλίας έχει σοβαρές επιπτώσεις στην μελλοντική εξέλιξη του παιδιού στο σχολείο.
Επιστημονικές μελέτες που έχουμε κάνει στην Β’ Παιδιατρική Κλινική του Πανεπιστήμιου Αθηνών σε βρεφικούς και παιδικούς σταθμούς των ελληνικών σχολείων δείχνουν ότι η καθυστέρηση λόγου είναι μια αρκετά συχνή διαταραχή και εμφανίζεται σε περίπου 1-2 παιδιά σε τμήματα 20-25 παιδιών.
Δεν μπορούμε να πούμε με σιγουριά αν υπάρχει αύξηση του προβλήματος σε σχέση με το παρελθόν διότι δεν έχουμε στατιστικές μελέτες από παλαιότερες χρονιές.
Αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι το εκπαιδευτικό σύστημα που εφαρμόζουμε στην χώρα μας είναι πολύ πιο απαιτητικό σε σχέση με το παρελθόν. Αυτό κάνει επιτακτική την ανάγκη να βοηθήσουμε τα παιδιά έγκαιρα με λογοθεραπεία ώστε να μπορέσουν να αναπτύξουν το λόγο και την ομιλία.
Οι γονείς πλέον γνωρίζουν ότι είναι λάθος η πεποίθηση ότι το παιδί θα μιλήσει αργότερα και θα τα πει όλα μονομιάς. Ο κύριος Στέλιος Μαντούδης επισημαίνει ότι ο λόγος είναι απαραίτητος για την καλή εξέλιξη ενός παιδιού στο σχολείο. Τα παιδιά που έχουν ιστορικό με καθυστέρηση στο λόγο και δεν έχει αντιμετωπιστεί έγκαιρα με λογοθεραπεία έχουν 30% περισσότερες πιθανότητες να αντιμετωπίσουν μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία. Οι γονείς θα πρέπει να κάνουν διάγνωση από ένα έγκυρο Αναπτυξιακό Κέντρο και να ακολουθούσουν τις οδηγίες που θα τους δώσουν.