Crash test αβγών. Ή, με άλλα λόγια, ένα πολυαγαπημένο έθιμο στο οποίο δεν κουράζονται να επιδίδονται μικροί και μεγάλοι το Πάσχα. Εξαντλείται, όμως, το έθιμο στο ποιο αβγό βγήκε αλώβητο το αναστάσιμο βράδυ ή ανήμερα της Λαμπρής;
Crash test αβγών. Ή, με άλλα λόγια, ένα πολυαγαπημένο έθιμο στο οποίο δεν κουράζονται να επιδίδονται μικροί και μεγάλοι το Πάσχα. Εξαντλείται, όμως, το έθιμο στο ποιο αβγό βγήκε αλώβητο το αναστάσιμο βράδυ ή ανήμερα της Λαμπρή
Σαράντα μέρες νηστείας συν μία εβδομάδα. Έπειτα από τη σαρανταήμερη νηστεία που ξεκινάει την Καθαρή Δευτέρα, υπάρχει μία ακόμα βδομάδα νηστείας και ειδικών λειτουργιών, που περιγράφουν τις τελευταίες μέρες του πάθους του Χριστού πριν από τη Σταύρωση. η Μεγάλη Εβδομάδα.
Η παράδοση ορίζει ως έθιμο να βάφουμε κόκκινα αβγά τη Μεγάλη Πέμπτη. Τίποτα δεν είναι τυχαίο σε αυτή την πρόταση. Και εξηγώ:
Γιατί αβγά; Σύμφωνα με μερικούς, με το αβγό γίνεται συμβολική αναφορά στη γονιμότητα και τη δημιουργία. Στη γέννηση, συνεπώς, η οποία προϋποθέτει μια φάση επώασης – εδώ του «εν σπέρματι» σωτήριου λόγου. Κατά άλλους, το αβγό δεν παραπέμπει στη γέννηση αλλά στην αναγέννηση του κόσμου. Άλλωστε θα ήταν πλεονασμός, ύστερα από την άλλη επίσημη γιορτή, αυτή των Χριστουγέννων, κατά την οποία δεν τρατάρουμε -βέβαια- βαμμένα κόκκινα αβγά, παρά μελομακάρονα και κουραμπιέδες. Το αβγό παραπέμπει στην περιοδική ανανέωση της φύσης (στην καρδιά της άνοιξης έτσι κι αλλιώς βρισκόμαστε) και ειδικότερα στην περίπτωση της χριστιανικής πίστης, την προσδοκία της ανάστασης, η οποία θα πρέπει να οριστεί όχι τόσο ως ξεκίνημα αλλά ως -νόστος, επιστροφή, επανάληψη. Επιστροφή, δηλαδή, σε ποια κατάσταση; Μα, στη χαρισάμενη ζωή πριν από την «πτώση»!
Γιατί κόκκινα; Το κόκκινο συμβολίζει το αίμα που έχυσε ο Χριστός όταν σταυρώθηκε. Ταυτόχρονα συμβολίζει τη χαρά στην ορθόδοξη παράδοση. Συμπέρασμα; Δεν διανύουμε το καρναβάλι, για να βάφουμε τα αβγά μπλε, μοβ ή πετρόλ. Έχουν τη σημειολογία τους.