Θα μπορούσε το γκολφ να αποφέρει 880 εκατ. ευρώ ετησίως στην Ελλάδα;
Η Ελλάδα θα μπορούσε να αποκομίσει επιπλέον έσοδα, τόσο άμεσα όσο και έμμεσα, ύψους έως και 880 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως από τη διεθνή αγορά γκολφ, εάν αναπτύξει τις υποδομές της σε επίπεδα παρόμοια με εκείνα της Πορτογαλίας, σύμφωνα με μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ).
Παρά τη σημασία του γκολφ για την ενίσχυση και την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, η Ελλάδα εξακολουθεί να έχει περιορισμένες υποδομές στον τομέα αυτό. Όπως επισημαίνεται στη μελέτη, η χώρα διαθέτει μόλις 10 γήπεδα γκολφ, ενώ η Πορτογαλία έχει αναπτύξει ένα δίκτυο 113 γηπέδων, που της αποφέρουν ετήσια έσοδα άνω του 1 δισ. ευρώ. Αντίθετα, η επίδραση του γκολφ στο ελληνικό ΑΕΠ εκτιμάται σήμερα σε μόλις 111,4 εκατομμύρια ευρώ. Αυτό υποδεικνύει ότι υπάρχει σημαντικό περιθώριο ανάπτυξης, με δυνητικά πρόσθετα έσοδα περίπου 880 εκατομμύρια ευρώ.
Η παγκόσμια αγορά του γκολφ είναι ιδιαίτερα δυναμική, με περισσότερους από 62,3 εκατομμύρια παίκτες και περίπου 38.000 γήπεδα. Το γκολφ συνδέεται στενά με τον τουρισμό, καθώς προσελκύει επισκέπτες υψηλού εισοδηματικού επιπέδου που ταξιδεύουν όλο τον χρόνο για να συμμετάσχουν ή να παρακολουθήσουν διοργανώσεις. Σημαντικό είναι επίσης ότι η δραστηριότητα του γκολφ επικεντρώνεται κυρίως από τον Οκτώβριο έως τον Μάιο, γεγονός που μπορεί να συμβάλει στη μείωση της τουριστικής εποχικότητας, συμπληρώνοντας την καλοκαιρινή περίοδο.
Αυτή την πτυχή ανέδειξε και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), Γιάννης Παράσχης, σε διαδικτυακή συζήτηση με τον πρόεδρο του ΙΟΒΕ και πρώην πρόεδρο του ΣΕΤΕ, Γιάννη Ρέτσο, με αφορμή την παρουσίαση της μελέτης.
Η Μεσσηνία αποτελεί ένα από τα χαρακτηριστικά παραδείγματα επιτυχούς ανάπτυξης στον τομέα του γκολφ, καθώς αναδείχθηκε πρόσφατα ως ο 7ος καλύτερος προορισμός γκολφ στον κόσμο. Ωστόσο, όπως αναφέρει η μελέτη του ΙΟΒΕ, η Ελλάδα χρειάζεται περισσότερες υποδομές και καλύτερες διεθνείς αεροπορικές συνδέσεις, ειδικά εκτός της θερινής περιόδου, ώστε να μπορέσει να καταστεί ανταγωνιστικός προορισμός γκολφ.
Το γκολφ δεν περιορίζεται μόνο στη μείωση της εποχικότητας, αλλά προσελκύει και τουρίστες υψηλού οικονομικού επιπέδου, ενώ μπορεί να ενισχύσει και την αγορά παραθεριστικής κατοικίας. Σήμερα, τα γήπεδα γκολφ της χώρας βρίσκονται στην Αθήνα (Γλυφάδα), τη Μεσσηνία, την Κρήτη, τη Χαλκιδική και την Κέρκυρα, ενώ ένα νέο γήπεδο ετοιμάζεται στη Ρόδο. Παρά την ποιότητά τους, τα ελληνικά γήπεδα υπολείπονται σημαντικά σε αριθμό συγκριτικά με άλλες χώρες της Μεσογείου, όπως η Ισπανία και η Πορτογαλία, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για περαιτέρω επενδύσεις.