25/11/2024

Συμβουλές επιστημόνων για τέλειες διακοπές

0

Κατά καιρούς ακούμε και διαβάζουμε διάφορες προτάσεις για το πώς θα κάνουμε τις διακοπές μας πιο απολαυστικές. Άλλες από αυτές έχουν βάση, αλλά συνήθως οι περισσότερες προέρχονται από τις εμπειρίες αυτών που τις λένε ή τις γράφουν.

Υπάρχουν όμως και προτάσεις που βασίζονται σε ευρήματα διαφόρων επιστημονικών κλάδων, π.χ. η ψυχολογία ή η επιστήμη των υπολογιστών (!), όπως τις αναφέρει ο Chris Weller, ο οποίος καταγράφει οκτώ τέτοιες προτάσεις.

Κάνε τα σχέδιά σου όσο γίνεται πιο νωρίς, ώστε να δημιουργήσεις προσμονή

Ο Dan Ariely, συμπεριφοριστής οικονομολόγος, επισημαίνει ότι ένα ταξίδι στη Ντίσνεϊλαντ αποτελείται από τρία στάδια: τους μήνες της προσμονής, το ίδιο το ταξίδι, και τη νοσταλγία που βιώνουμε τα επόμενα χρόνια. Οπότε, θα πρέπει να μην παραμελήσουμε το πρώτο στάδιο.

Υπάρχουν όμως και οικονομικά οφέλη, όταν οργανώνουμε νωρίς τις διακοπές, αφού βρίσκουμε καλύτερες τιμές.

Περιόρισε τις επιλογές, για να ελαχιστοποιήσεις τις πιθανότητες να μετανιώσεις

Οι ψυχολόγοι έχουν δείξει ότι, όταν ο ανθρώπινος εγκέφαλος βρίσκεται αντιμέτωπος με πολλές επιλογές, τότε μπλοκάρει. Ο ψυχολόγος Barry Schwartz το αποκαλεί «το παράδοξο της επιλογής»: ορισμένες επιλογές είναι καλύτερες από καμία, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι περισσότερες είναι πάντα καλύτερες από τις λιγότερες.

Κάνε διακοπές για μία εβδομάδα, δεν θα θυμάσαι τις δύο

Ο διάσημος συμπεριφοριστής οικονομολόγος Daniel Kahneman υποστηρίζει ότι έχουμε δύο εαυτούς, τον βιωματικό εαυτό και τον θυμητικό εαυτό. Ο πρώτος ζει στο παρόν, ενώ ο δεύτερος στο παρελθόν.

Ο θυμητικός εαυτός δυσκολεύεται να ξεχωρίσει μεταξύ διακοπών που διαρκούν μία και δύο εβδομάδες, υποστηρίζει ο Kahneman, διότι δεν προστίθενται νέες αναμνήσεις, δεν αλλάζει η ιστορία. Επομένως για τον θυμητικό εαυτό σύντομες ή μακροχρόνιες διακοπές είναι το ίδιο. Σύμφωνα, μάλιστα, με μια μελέτη ενός φινλανδικού πανεπιστημίου, ο ιδανικός αριθμός ημερών για διακοπές είναι οκτώ.

Δώσε στον εαυτό σου χρόνο να μπει σε διάθεση διακοπών

Ο Al Gini, καθηγητής επιχειρηματικής ηθικής στο Loyola University of Chicago, συγγραφέας του “The Importance of Being Lazy”, προτείνει να δίνουμε στον εαυτό μας λίγες μέρες, πριν αρχίσει το ταξίδι. Όσο λιγότερο βιαζόμαστε τόσο ευκολότερο είναι να ξεκινήσουμε σωστά τις διακοπές μας.

Ξόδεψε λεφτά σε εμπειρίες, όχι αντικείμενα, για να αυξήσεις τη χαρά σου

Το να ξοδεύουμε λεφτά σε ευχάριστες εμπειρίες, αντί για αντικείμενα, είναι ένας σημαντικός τρόπος να κατακτήσουμε την ευτυχία. Μπορούμε αυτό να το εφαρμόσουμε και στις διακοπές μας.

Εξερεύνησε στην αρχή, απόλαυσε στο τέλος

Ο Brian Christian, επιστήμονας υπολογιστών, συν-συγγραφέας του «Algorithms to Live By: The Computer Science of Human Decisions», επισημαίνει ότι η θεωρία των πιθανοτήτων μπορεί να μας βοηθήσει να αποφασίσουμε πότε να δοκιμάσουμε κάτι νέο και πότε να μείνουμε στο γνωστό.

Σύμφωνα με αυτόν, θα πρέπει να είμαστε πιο διερευνητικοί στην αρχή των διακοπών και πιο «εκμεταλλευτικοί» στο τέλος. Την πρώτη μέρα, όλα είναι καινούργια. Την έβδομη ημέρα ξέρουμε πάνω κάτω τι μας αρέσει. Εξάλλου, ακόμα κι αν ανακαλύψουμε κάτι όμορφο, δεν έχουμε χρόνο να το απολαύσουμε.

Σχεδίασε τις πιο συναρπαστικές δραστηριότητές σου για το μέσο ή το τέλος των διακοπών

Αυτό είναι ένα ακόμα εύρημα του Kahneman, που αποκαλεί κανόνα της αποκορύφωσης και του τέλους. Σύμφωνα με αυτόν, θυμόμαστε κυρίως το αποκορύφωμα και το τέλος ενός γεγονότος.

Έτσι, θα πρέπει να οργανώσουμε ανάλογα τις διακοπές μας. Οπότε, θα είναι καλύτερο να οργανώσουμε ένα συναρπαστικό για εμάς γεγονός προς τη μέση και το τέλος των διακοπών.

Όταν θα επιστρέψεις, συζήτησε για το ταξίδι σου, ώστε να κάνεις τις μνήμες σου μόνιμες

Σύμφωνα με μια μελέτη του 215, οι άνθρωποι ανέφεραν ότι βίωναν εντονότερα το συναίσθημα της χαράς (ή ευτυχίας) όταν συζητούσαν για τις εμπειρίες του παρά για τις αγορές υλικών αγαθών. Είναι λοιπόν ένας σίγουρος δρόμος για να διατηρήσουμε ζωντανές τις χαρές από τις διακοπές, ακόμα και μήνες μετά την επιστροφή μας.

 

Σας άρεσε το άρθρο; Κοινοποιήστε το

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *