26/11/2024

Συγκρατημένοι φέτος οι Έλληνες καταναλωτές στις εορταστικές αγορές

0

Οι Έλληνες καταναλωτές εμφανίζονται συγκρατημένοι στις δαπάνες τους για τη φετινή εορταστική περίοδο, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μεγάλης έρευνας της EY, Future Consumer Index Ελλάδα 2024, η οποία θα παρουσιαστεί αναλυτικά τον Δεκέμβριο.

Ειδικότερα, στην έρευνα, το 36% των ερωτηθέντων ανέφερε ότι σκοπεύει να μειώσει τις δαπάνες του για τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά συγκριτικά με πέρσι. Παράλληλα, το 54% δήλωσε ότι θα ξοδέψει παρόμοια ποσά, ενώ μόλις το 4% σχεδιάζει να δαπανήσει περισσότερα. Ένα 6% απάντησε ότι δεν σκοπεύει να κάνει αγορές κατά την εορταστική περίοδο.

Η συγκεκριμένη έρευνα, που διεξάγεται στην Ελλάδα κάθε χρόνο από το 2021 σε συνεργασία με την MRB, αποτελεί μέρος της παγκόσμιας σειράς ερευνών της EY και εξετάζει τις προτιμήσεις, τις ανησυχίες και τις τάσεις των καταναλωτών, εν μέσω του ασταθούς οικονομικού περιβάλλοντος που διαμορφώνεται από υψηλό πληθωρισμό και αβεβαιότητα.

Τα ευρήματα δείχνουν ότι οι προθέσεις των καταναλωτών για αγορές σχετίζονται σημαντικά με την ηλικία. Μόλις το 26% των ατόμων ηλικίας 18-29 ετών δηλώνουν πως θα μειώσουν ή θα αποφύγουν τελείως τις αγορές, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό φτάνει στο 50% για την ηλικιακή ομάδα 50-64 ετών. Αντίθετα, η σύνδεση με το εισόδημα φαίνεται να είναι πιο αδύναμη, υποδηλώνοντας ότι η επιφυλακτικότητα στις αγορές μπορεί να μην οφείλεται αποκλειστικά στις υψηλές τιμές ή στο περιορισμένο διαθέσιμο εισόδημα.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι το ίδιο επίπεδο διάθεσης για μειωμένες ή μηδενικές αγορές καταγράφεται τόσο στους καταναλωτές που δίνουν έμφαση στην προσιτή τιμή των προϊόντων (Affordability First), όσο και σε εκείνους που ενδιαφέρονται περισσότερο για τον κοινωνικό αντίκτυπο των επιλογών τους (Society First), με το ποσοστό να αγγίζει το 50% και στις δύο ομάδες.

Όσον αφορά τα βασικά κριτήρια επιλογής προϊόντων, η τιμή κυριαρχεί, με το 95% των συμμετεχόντων να την αναφέρουν ως πρωταρχικό παράγοντα. Ακολουθεί η ποιότητα με 65%, ενώ το αν ένα προϊόν βρίσκεται σε προσφορά είναι σημαντικό για το 55% των καταναλωτών, ιδίως στις μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες. Αντίθετα, το 28% των νέων 18-29 ετών αποδίδει αξία και στη μάρκα του προϊόντος. Λιγότερο σημαντικά φαίνεται να είναι η εξατομίκευση (16%), οι διαδικτυακές κριτικές (15%), η ευκολία επιστροφής (10%) και οι επιλογές παράδοσης (8%).

Σε παγκόσμιο επίπεδο, σύμφωνα με την EY Holiday Shopping Survey, το 64% των 13.000 συμμετεχόντων εμφανίζονται επιφυλακτικοί απέναντι στις εορταστικές εκπτώσεις, ενώ το 45% αμφιβάλλει για την οικονομική του δυνατότητα να διαθέσει χρήματα για την περίοδο αυτή.

Σχολιάζοντας τα δεδομένα, ο κ. Θάνος Μαύρος, εταίρος της EY Ελλάδος και επικεφαλής του Τομέα Λιανεμπορίου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, ανέφερε: «Είναι ξεκάθαρο ότι η παγκόσμια οικονομική και γεωπολιτική αβεβαιότητα επηρεάζουν τις καταναλωτικές συνήθειες κατά την εορταστική περίοδο. Αυτό επιβεβαιώνεται από τη μεγάλη σημασία που δίνουν οι Έλληνες στις τιμές των προϊόντων. Βλέπουμε μια γενικότερη στροφή των καταναλωτών, τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς, προς πιο συγκρατημένες επιλογές, αναζητώντας την καλύτερη ποιότητα στην πιο προσιτή τιμή».

Σας άρεσε το άρθρο; Κοινοποιήστε το

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *