Σε πλήρη αναδιάρθρωση του δικτύου του σκοπεύει να προχωρήσει ο ΟΑΣΑ, κυρίως σε ό,τι αφορά στα λεωφορεία, από το φθινόπωρο παράλληλα με την εφαρμογή του νέου μειωμένου εισιτηρίου από την 1η Σεπτεμβρίου.
«Ραχοκοκαλιά» του νέου δικτύου θα αποτελεί το μετρό αλλά και οι γραμμές κορμού των λεωφορείων που θα διατρέχουν τους βασικούς οδικούς άξονες της πρωτεύουσας χωρίς όμως να εισέρχονται στα προάστια. Τέσσερις είναι οι βασικές αλλαγές τις οποίες επεξεργάζεται αυτήν την περίοδο η διοίκηση του ΟΑΣΑ:
Η μείωση του μήκους της διαδρομής αρκετών λεωφορειακών γραμμών, ώστε αυτές να μετατραπούν σε τροφοδοτικές του μετρό αλλά και των γραμμών κορμού των λεωφορείων.
Η ενίσχυση των λεωφορειακών γραμμών σε περιοχές που δεν εξυπηρετούνται από το δίκτυο του μετρό.
Η αλλαγή στις συχνότητες διέλευσης των λεωφορείων, ώστε σε περιοχές όπου η επιβατική κίνηση είναι μεγάλη να αυξηθούν και σε περιοχές όπου δεν υπάρχει μεγάλη ζήτηση να μειωθούν.
Η αλλαγή στον τρόπο που θα διανέμονται οι επιχορηγήσεις στις αστικές συγκοινωνίες.
Σε ό,τι αφορά στο συγκοινωνιακό κομμάτι, στόχος του ΟΑΣΑ είναι να προωθηθούν με κάθε τρόπο οι συνδυασμένες μεταφορές, είτε αυτές περιλαμβάνουν μετεπιβίβαση από τα λεωφορεία στο μετρό είτε σε γραμμές κορμού. Γι’ αυτό και ουσιαστικά η πλήρης αναδιάρθρωση θα αφορά στον κλάδο των οδικών μέσων. Ο ανασχεδιασμός του δικτύου σε αυτήν τη φάση δεν θα περιλαμβάνει την εκτέλεση διαδρομών που μέχρι τώρα γίνονται από τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ, καθώς πρόθεση του ΟΑΣΑ δεν είναι να αντικαταστήσει τις μακρινές διαδρομές των λεωφορείων με τα ΚΤΕΛ. Ωστόσο, θετικά αντιμετωπίζεται η μεταφορά του σταθμού των ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα προκειμένου να αποσυμφορηθούν περιοχές όπως το Πεδίον του Αρεως.
Προς το παρόν δε, σχεδιάζονται νέες περικοπές δρομολογίων, δεδομένου ότι η μείωση του παραγόμενου έργου σχεδόν κατά το 1/3 τα προηγούμενα χρόνια θεωρήθηκε αποσπασματική και δεν έφερε τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Ωστόσο, αυτό που θα μειωθεί είναι το μήκος των λεωφορειακών γραμμών, καθώς βάσει των στοιχείων οι μεγάλες γραμμές θεωρούνται ιδιαίτερα δαπανηρές αλλά και δυσλειτουργικές, δεδομένου ότι δεν μπορούν να προβλεφθούν οι χρόνοι εκτέλεσης των δρομολογίων. Χαρακτηριστική περίπτωση είναι η γραμμή που συνδέει την Ελευσίνα με το κέντρο, το μήκος της οποίας αναμένεται να… ψαλιδιστεί ώστε να αποτελέσει τροφοδοτική του μετρό στον σταθμό Αγίας Μαρίνας.
«Η Αθήνα αυτήν τη στιγμή δεν χρειάζεται μεγάλες απευθείας γραμμές που δεν μπορούν να είναι αξιόπιστες, αλλά συνδυασμένες μεταφορές. Χρειάζεται γραμμές που να έχουν συνοχή και να συνδέονται», επισημαίνει στο «Εθνος» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ, Γρηγόρης Δημητριάδης.
Αυτό είναι και ένα από τα αρχικά συμπεράσματα της μελέτης που διενεργείται αυτήν την περίοδο για λογαριασμό του Οργανισμού και αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο. Θα ακολουθήσει νέα, μελέτη, η οποία θα εξετάσει ξεχωριστά κάθε λεωφορειακή γραμμή ώστε να καταδειχθούν συγκεκριμένα το μήκος και τα έσοδά της σε συνδυασμό με το κόστος και την αποδοχή της από το επιβατικό κοινό.
Παράλληλα, πλήρως αναμένεται να αλλάξει και η φιλοσοφία της επιδότησης των συγκοινωνιακών εταιρειών, με την ηγεσία του ΟΑΣΑ να έχει καταλήξει σε συμφωνία με την τρόικα ώστε από το 2016, οπότε και θα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι συγκοινωνιακές μελέτες, να επιδοτείται η ζήτηση και όχι οι «μαύρες τρύπες» του συστήματος. Ουσιαστικά στόχος είναι το ποσοστό της επιδότησης να μην προκύπτει από τα ελλείμματα, αλλά ανά επιβάτη. Αν και μία τέτοια κίνηση ενέχει τον κίνδυνο να τεθούν εκτός επιδότησης γραμμές με χαμηλή επιβατική κίνηση, η διοίκηση του Οργανισμού διαβεβαιώνει ότι στόχος δεν είναι η περαιτέρω μείωση του δικτύου αλλά η ενίσχυση του ρόλου των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς έναντι των ΙΧ. ΣΤΟΧΟΣ Η ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΕΠΙΒΑΤΙΚΟΥ ΚΟΙΝΟΥ Μείωση της τιμής του εισιτηρίου
Στην επιστροφή του επιβατικού κοινού στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς αναμένεται να συμβάλει η μείωση της τιμής του εισιτηρίου από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
Ο ΟΑΣΑ εκτιμά ότι μέχρι το τέλος της χρονιάς οι επιβιβάσεις σε όλα τα μέσα θα είναι αυξημένες κατά περίπου πενήντα εκατομμύρια αλλάζοντας την εικόνα των τελευταίων ετών.
Η παρατεταμένη κρίση αλλά και τα υψηλά ποσοστά ανεργίας είχαν ως αποτέλεσμα την τελευταία πενταετία να κατρακυλήσουν τόσο η κίνηση όσο και τα έσοδα του ΟΑΣΑ, καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία, από το ιστορικό υψηλό του 2008 όταν οι συνολικές επιβιβάσεις στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς είχαν φτάσει τα 900 εκατομμύρια, στα τέλη του 2013 μετά βίας άγγιξαν τα 650 εκατομμύρια.
Την κακή κατάσταση συμπλήρωνε το γεγονός ότι περίπου το 1/3 των μετακινούμενων (29,5%) με το σύνολο των μέσων ήταν λαθρεπιβάτες, γεγονός το οποίο ο ΟΑΣΑ φιλοδοξεί να εξαλειφθεί με την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου τα επόμενα χρόνια.
Από το υπόλοιπο ποσοστό το 26,2% χρησιμοποιούσε το 2013 ενιαία εισιτήρια, το 17,3% κάρτα για λεωφορεία, τρόλεϊ και τραμ, το 14,2% κάρτα για όλα τα μέσα, 3% εισιτήρια μόνο για οδικά μέσα, 4,8% ετήσιες κάρτες και 5% άλλα προϊόντα κομίστρου.
Με τη νέα τιμολογιακή πολιτική που θα εφαρμοστεί από την 1η Σεπτεμβρίου προβλέπεται:
Μείωση του εισιτηρίου για όλα τα μέσα από 1,40 σε 1,20 ευρώ με παράλληλη μείωση και του χρόνου ισχύος του από τα 90 στα 70 λεπτά και κατάργηση του εισιτηρίου απλής διαδρομής για λεωφορεία, τρόλεϊ και τραμ αξίας 1,20 ευρώ.
Μείωση της κάρτας για όλα τα μέσα από 45 στα 30 ευρώ και κατάργηση της κάρτας λεωφορείων, τρόλεϊ, τραμ των 20 ευρώ.
Εισαγωγή τριμηνιαίων και εξαμηνιαίων καρτών απεριορίστων διαδρομών (βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη).
Εισαγωγή πενθήμερου εισιτηρίου 10 ευρώ και κατάργηση του 7ήμερου εισιτηρίου αξίας 14 ευρώ.
Στις άμεσες προτεραιότητες του ΟΑΣΑ εντάσσονται και η εφαρμογή του θερμικού εισιτηρίου και η αγορά εισιτηρίων μέσω κινητού τηλεφώνου, οι εννέα πρότυπες λεωφορειακές γραμμές, στις οποίες θα υπάρχει φωνητική αναγγελία, όπως συμβαίνει στο μετρό.
ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ
Αλλαγές με εσωτερικές μετακινήσεις χωρίς απολύσεις
Χωρίς απολύσεις, αλλά με εσωτερικές μετακινήσεις ύστερα από αξιολόγηση, πρόκειται να γίνει η αναδιάρθρωση των συγκοινωνιακών εταιρειών του ομίλου ΟΑΣΑ.
Αυτό επισημαίνει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού, Γρηγόρης Δημητριάδης, προσθέτοντας ότι η τρόικα έχει ήδη δώσει τη συγκατάθεσή της γι΄αυτό.
Αλλωστε, εξαιτίας των μετατάξεων που είχαν προηγηθεί, των 150 απολύσεων εργαζομένων που είχαν προσκομίσει πλαστά πιστοποιητικά σπουδών από την ΟΣΥ (μένει να ελεγχθούν άλλοι 700 φάκελοι) και των μαζικών συνταξιοδοτήσεων των τελευταίων ετών, το προσωπικό των συγκοινωνιακών εταιρειών έχει μειωθεί σε τέτοιο βαθμό που και ο προγραμματισμός των δρομολογίων είναι οριακός. «Οι οριζόντιες απολύσεις θα ήταν καταστροφικές. Θα κατέρρεε το σύστημα. Μια γεύση πήραμε και ύστερα από τις μετατάξεις, όταν μετακινήθηκαν και εργαζόμενοι απαραίτητοι για την εύρυθμη λειτουργία του δικτύου», τονίζουν στελέχη του ΟΑΣΑ ξεκαθαρίζοντας ότι σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να μειωθεί το προσωπικό κίνησης.
Προσλήψεις
Αντιθέτως έχουν ήδη ανακοινωθεί προσλήψεις, εκ των οποίων προτεραιότητα αναμένεται να δοθεί στους οδηγούς και τεχνικούς των λεωφορείων.
Αυτό που έχει συμφωνηθεί με την τρόικα είναι να υπάρξει μια εσωτερική αναδιάρθρωση. Θα γίνει αξιολόγηση των αναγκών των εταιρειών αλλά και του συνόλου του προσωπικού -εξηγούν-, χωρίς ωστόσο αυτό να σημαίνει αποχωρήσεις. Εάν εντοπιστούν αδυναμίες θα ακολουθήσει εκπαίδευση, ενώ θα γίνουν και εσωτερικές μετακινήσεις, ανάλογα με τα προσόντα του καθενός.
Το οριστικό σχέδιο αναμένεται να είναι έτοιμο το φθινόπωρο, ενώ ήδη υπάρχει ξεχωριστός προϋπολογισμός γι΄αυτό: «Δεν είναι λογικό οι οδηγοί που καθημερινά έρχονται σε επαφή με τους επιβάτες να μην περνούν ποτέ από κάποια μετεκπαίδευση ή ένα σεμινάριο, όπως συμβαίνει στο εξωτερικό. Τα χρήματα που θα δοθούν γι΄αυτόν τον σκοπό είναι επένδυση για τον Οργανισμό και θα φέρουν συνολικά καλύτερα αποτελέσματα», σημειώνει ο κ. Δημητριάδης. Ηδη, πάντως, ο Ομιλος προχωρά στη συνένωση της ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) και της ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) κάτω από μία νέα «ομπρέλα» με το λογότυπο Συγκοινωνίες Αθηνών, με την αρχή να έχει γίνει από το τμήμα marketing των δύο εταιρειών.
Dimitris Zerkoylis liked this on Facebook.
Γιωργος Ροδης liked this on Facebook.