Μήπως την τελευταία φορά που πήγατε σε ένα καλό εστιατόριο με gourmet πιάτα, το μενού σας φάνηκε ότι είναι γραμμένο στα κινέζικα; Μια ομάδα ερευνητών επιχείρησε να αναλύσει τις λέξεις που χρησιμοποιούνται στα μενού των εστιατορίων για να ανακαλύψει τις διαφορές που υφίστανται μεταξύ των φθηνών και των πιο ακριβών εστιατορίων.
Ο Dan Jurafsky, καθηγητής γλωσσολογίας και επιστήμης των υπολογιστών στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ, διαπίστωσε ότι οι επιχειρηματίες των εστιατορίων γεμίζουν τα μενού τους με περίπλοκες λέξεις χρησιμοποιώντας μια εξωραϊσμένη γλώσσα και όρους που πολλοί άνθρωποι μπορεί να μην γνωρίζουν, με σκοπό να αυξήσουν την τιμή.
Στην έκθεσή τους με τίτλο «Η Γλώσσα Τροφίμων», που δημοσιεύθηκε το 2014, ο Jurafsky και οι συνεργάτες του εξέτασαν τις τιμές 650.000 πιάτων σε 6.500 μενού, κάνοντας χρήση στατιστικών εργαλείων για να μάθουν ποιες λέξεις σχετίστηκαν με υψηλότερες τιμές και ποιες με χαμηλότερες.
Ποια τρικ στο μενού αυξάνουν την τιμή του φαγητού
Τα υπό εξέταση εστιατόρια βρίσκονταν σε επτά πόλεις στην Αμερική (Νέα Υόρκη, Βοστόνη, Σικάγο, Φιλαδέλφεια, Ουάσιγκτον, Σαν Φρανσίσκο και Λος Άντζελες), και το λογισμικό που χρησιμοποίησαν, δημιουργήθηκε αποκλειστικά για να ελέγξουν τη γλώσσα που χρησιμοποιείται στα μενού.
Η ομάδα των ερευνητών διαπίστωσε ότι, όταν ένα εστιατόριο χρησιμοποιεί πολλές λέξεις για να περιγράψει ένα πιάτο, συνήθως χρεώνεται περισσότερο το ίδιο το πιάτο. Κάθε αύξηση ενός γράμματος στον μέσο όρο της έκτασης των λέξεων σχετίζεται με μια αύξηση γύρω στα 13 ευρώ.
Τα λεγόμενα «ελκυστικά επίθετα», όπως πικάντικο, πλούσιο ή τραγανό φάνηκαν να χρησιμοποιούνται ως ένας τρόπος για να αποτραπεί ο καταναλωτής να εκφράσει οποιαδήποτε… ένσταση για το γεύμα του ανεξάρτητα από το αν το απόλαυσε ή όχι.
Επίσης, οι ερευνητές στο πλαίσιο της μελέτης επιχείρησαν να ελέγξουν τη χρήση της λέξης «εξωτικό» στην περιγραφή ενός πιάτου. Γεύματα που αναφέρονταν ότι περιέχουν «εξωτικά μπαχαρικά» και «εξωτικά λαχανικά», βρέθηκαν επίσης να έχουν αυξημένη τιμή.