Αντέχουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε χαμηλές θερμοκρασίες;
Το κυκλοφοριακό χάος που σημειώθηκε ανήμερα Χριστουγέννων στο Λιβάδι της Αράχωβας επανέφερε στο προσκήνιο τη συζήτηση γύρω από την απόδοση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε συνθήκες έντονου ψύχους. Σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΕΛΑΣ, αρκετά ηλεκτρικά οχήματα φέρεται να παρουσίασαν προβλήματα λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών στην περιοχή, με αποτέλεσμα να ακινητοποιηθούν κατά την επιστροφή από το χιονοδρομικό κέντρο Παρνασσού.
Το ερώτημα που προκύπτει είναι κατά πόσο θερμοκρασίες μεταξύ -5°C και -10°C μπορούν να προκαλέσουν δυσλειτουργίες στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Επηρεάζει το ψύχος τα ηλεκτρικά οχήματα;
Η απάντηση είναι αρνητική. Παρόλο που οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων λειτουργούν πιο αποδοτικά σε θερμοκρασίες 15-25°C, τα περισσότερα σύγχρονα μοντέλα είναι κατασκευασμένα ώστε να ανταποκρίνονται σε ευρύ φάσμα θερμοκρασιών. Χαρακτηριστικά, το εγχειρίδιο του Tesla Model 3 αναφέρει ότι το όχημα μπορεί να παραμείνει εκτεθειμένο σε θερμοκρασίες έως -30°C χωρίς πρόβλημα.
Εξάλλου, η εμπειρία χωρών όπως η Νορβηγία – όπου το 94,3% των πωλήσεων οχημάτων τον Αύγουστο αφορούσε ηλεκτρικά – δείχνει ότι το κρύο δεν αποτελεί εμπόδιο για την ηλεκτροκίνηση.
Αυτονομία και απόδοση σε χαμηλές θερμοκρασίες
Αν και οι μπαταρίες ιόντων λιθίου χάνουν μέρος της απόδοσής τους στο κρύο, οι απώλειες είναι διαχειρίσιμες. Η αυτονομία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου μπορεί να μειωθεί κατά 10% για θερμοκρασίες λίγο κάτω από το μηδέν και έως 40% όταν το θερμόμετρο πέφτει κάτω από τους -10°C.
Η μείωση αυτή οφείλεται στην αυξημένη κατανάλωση ενέργειας τόσο για τη ρύθμιση της θερμοκρασίας της μπαταρίας όσο και για τη θέρμανση της καμπίνας. Στα ηλεκτρικά οχήματα, η θέρμανση γίνεται μέσω ηλεκτρικών αντιστάσεων ή αντλιών θερμότητας. Οι αντλίες θερμότητας είναι πιο αποδοτικές, μειώνοντας τη σχετική κατανάλωση ενέργειας κατά το ήμισυ.
Ηλεκτρικά vs. θερμικά αυτοκίνητα στο κρύο
Σε συνθήκες μποτιλιαρίσματος και ψύχους, η κατανάλωση ενέργειας είναι ένα κρίσιμο ζήτημα. Ενώ ένα θερμικό αυτοκίνητο καταναλώνει 0,5-1,5 λίτρα καυσίμου ανά ώρα λειτουργίας εν στάσει, η ενεργειακή κατανάλωση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου για θέρμανση είναι πέντε φορές μικρότερη. Ωστόσο, το ρεζερβουάρ ενός θερμικού οχήματος παρέχει μεγαλύτερη διάρκεια θέρμανσης σε σχέση με την μπαταρία ενός ηλεκτρικού.
Οδήγηση σε χιόνι
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα προσφέρουν πλεονεκτήματα, όπως καλύτερη πρόσφυση λόγω αυξημένου βάρους και χαμηλού κέντρου βάρους. Παράλληλα, η ομοιόμορφη κατανομή βάρους στους άξονες βελτιώνει τη σταθερότητα. Ωστόσο, η αυξημένη μάζα μπορεί να επηρεάσει αρνητικά το φρενάρισμα και την αλλαγή πορείας, ειδικά σε ολισθηρές επιφάνειες.
Οργανωμένο ταξίδι για καλύτερη εμπειρία
Οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι συνήθως καλά προετοιμασμένοι, με τον κίνδυνο ακινητοποίησης λόγω άδειας μπαταρίας να παραμένει εξαιρετικά χαμηλός. Παρ’ όλα αυτά, σε συνθήκες έντονου κρύου ή μποτιλιαρίσματος, είναι σημαντικό να υπάρχει κατάλληλος σχεδιασμός.
Η εγκατάσταση περισσότερων σταθμών φόρτισης στους χειμερινούς προορισμούς, όπως χιονοδρομικά κέντρα, είναι απαραίτητη για την καλύτερη εξυπηρέτηση των οδηγών.
Συμπεράσματα
Το ελληνικό κλίμα προσφέρει ιδανικές συνθήκες για τη χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ωστόσο, όσοι σχεδιάζουν να οδηγούν συχνά σε χαμηλές θερμοκρασίες, καλό είναι να επιλέξουν μοντέλα με αντλία θερμότητας και μεγάλη αυτονομία. Εν τω μεταξύ, η ανάπτυξη υποδομών φόρτισης παραμένει κρίσιμη για την απρόσκοπτη εξάπλωση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα.